De bron geeft een interessante beschouwing over die vraag (eigenlijk een "ja, maar...") waarvan dit de conclusie is.

"Is e-mail rechtsgeldig? – Conclusie

De rechtsgeldigheid van e-mail staat nogal eens ter discussie. Op de vraag ‘Is e-mail rechtsgeldig?’ kan echter worden gezegd: ‘Ja, over het algemeen wel’. Via e-mail kunnen overeenkomsten worden gesloten en zelfs in veel gevallen waarin de wet ‘schriftelijkheid’ eist, kan een e-mail rechtsgeldig zijn, als is het dan wel vaak verstandig om het er niet op te gokken.

Daarnaast kampt u met e-mails vaak met een bewijsprobleem: hoe bewijst u dat een e-mail is ontvangen of zelfs maar is verzonden? Hoe bewijst u dat u niet heeft geknoeid aan een ontvangen e-mail? Allerhande problemen die de kop opduiken bij het werken met e-mails. E-mail is rechtsgeldig, maar heeft wel een aantal beperkingen.

Heeft u vragen over de rechtsgeldigheid van e-mails of bent u in een conflict terecht gekomen? Neem dan contact op met een jurist: hij of zij kan u precies uitleggen welke regels er in uw geval gelden, of een e-mail rechtsgeldig is en wat de beste strategie is in uw zaak."
Een andere bron stelt:
"De wet zegt dat een elektronisch document schriftelijk is wanneer aan een aantal strenge eisen is voldaan (art. 156a Rechtsvordering. Zo moet het document niet zomaar te manipuleren zijn, moet de identiteit van de partijen duidelijk zijn en moet er een elektronische handtekening op zitten. Een simpele e-mail voldoet niet aan deze eis. Dus als de wet, statuten of contract een geschrift eisen, dan heb je in theorie een lastige situatie als je het per se toch per mail wilt doen.

In de praktijk zie ik hier zelden problemen mee. Wanneer beide partijen het eens zijn dat de mail is ontvangen en wat de inhoud is, waarom zou men dan nog bezwaar maken enkel omdat het een mail is in plaats van papier? Zeker bij zaken als een opzegging is daar geen enkele reden voor. (...)"
Computoon