Mogen buren ongevraagd op ons dak staan?

Wij wonen in een rijtjeshuis met elk een eigen puntdak met goten ertussen.
Onze buren laten nu in hun achterpui kunststof kozijnen plaatsen. Nu zit bij ons alles onder rood stof van het boren. Boven laten ze een nieuw groter dakraam plaatsen en de monteur zit op ons dak en loopt met veiligheidsschoenen door de goot. De buren hebben ons niets gevraagd of gemeld. Ik ben er niet blij mee dat er een groot raam komt in hun douche op nog geen twee meter van de onze er recht tegenover en dat er mogelijk schade ontstaat aan de goot.
Wat nu ?
Het is niet de eerste keer dat ze zoiets uithalen maar nu is het voor ons genoeg.
Wat kunnen we er nu nog aan doen ?

Picture for question
5 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Aan de overlast, veroorzaakt door de verbouwing zelf, daar is niet veel aan te doen. Dat zou je moeten accepteren. Maar het zou de buren wel hebben gesierd als ze voor de aanvang van de werkzaamheden, deze hadden aangekondigd. Je zou wel in gesprek kunnen gaan met de uitvoerder van de werkzaamheden. Mogelijk kan hij een aantal zorgen m.b.t. bijvoorbeeld schade aan de goot wegnemen.
Voor het raam zelf zou ik advies inwinnen bij een jurist met kennis van verbouwingen en vergunningen (misschien kan ook de afdelinge Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente helpen). De regels met betrekking tot verbouwingen en vergunningen zijn niet zozeer ingewikkeld, als wel dat iedere situatie anders is, waardoor de regels anders lijken te zijn. In ieder geval geef ik je gelijk, dat het niet prettig voelt, dat de buren een groter raam plaatsen dat uitkijkt op het raam van jouw douche. Maar of het tegen de regels is, dat kan ik niet zo zeggen.

Antwoorden (2)

''er mogelijk schade ontstaat'', dat moet op hun kosten gerepareerd worden.
''op ons dak staan'', ja, dat is onvermijdelijk.
''alles onder rood stof'', dat gebeurt ook met herfstbladeren.
''er een groot raam komt'', dat is hun wens. Daar doe je niets aan.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Dat laatste klopt niet. Er zijn regels voor het plaatsen van een raam en de privacy van de buren. Niet alles wat je wens mag ook. En dat het niet gemeld is vooraf is ronduit onfatsoenlijk, maar juridisch kun je daar weinig mee.
Lompe en botte mensen, die denken dat de hele wereld van hen is, bestaan nu eenmaal. Daar kun je je over opwinden,maar meestal word je daar zelf ook niet gelukkig van.
Een beetje stof op je dak? Dat waait of regent wel weer weg. Door de dakgoot lopen? Ik neem aan dat dat een gezamenlijke dakgoot is, dus ook van de buren.
Normaal gesproken mag je geen raam hebben binnen 3 meter van de buren, maar als huizen op de erfgrens staan (wat hier het geval is) kan dat anders zijn. Aannemende dat hun huidge raam er rechtmatig zit, mogen ze het ook vergroten.
Kortom: soms kun je beter wat accepteren. Ga als alles klaar is wel kijken of er schade is, en zo ja verzoek dan je buren dat te herstellen.
teusvh