Worden partijen in elkaars aanwezigheid gehoord bij de bestuursrechter?

Vanochtend was er een zitting bij de rechtbank n.a.v. een doormij ingesteld beroep tegen een omgevinsgvergunning. Een buurman (niet de vergunninghouder) had ook beroep ingesteld.
Tot mijn verbazing was de zaak van mijn buurman al een half uur bezig toen ik daar - op tijd - kwam, en de rechter heeft beide beroepen verder gevoegd behandeld. Of het formeel gevoegd is weet ik niet, maar wel gezamenlijk. Maar dit is toch één zaak? Je kunt toch niet het ene beroep afwijzen (en de vergunning in stand laten) en het andere toewijzen (en de vergunning vernietigen)? Andersom gaat al helemaal niet natuurlijk.
In de AWB kan ik hier niets over vinden. Wel bij bezwaarschriften, maar niet bij beroep.

teusvh
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Als er door niemand beroep was aangetekend, dan was vergunning gewoon in stand gebleven uiteraard. Maar er liggen dus wel beroepen. Jullie schieten beiden op de vergunning en de gemeente verdedigt de vergunning die zij heeft verleend.
Als de buurman gegronde bezwaren heeft zal de vergunning door de rechter worden vernietigd (of: deels). Zoniet, dan blijft de vergunning dan nog in stand. Vervolgens komt jouw "schot". Als jij andere gronden hebt kan het zo zijn dat jij wel in het gelijk wordt gesteld en zal de vergunning door jouw schot wél word vernietigd.
Normaliter wordt elk schot apart behandeld door de rechter. Maar als het ongeveer hetzelfde bezwaar is dan kan een rechter ook gevoegd behandelen. Dat voorkomt dubbelingen.
Je vraag was of partijen apart worden gehoord, waarbij je doelt op jij en je buurman. Maar de partijen zijn: jij tegen de gemeente in de ene zaak. En de buurman tegen de gemeente in de andere zaak. Dus ja: partijen worden samen gehoord. Maar jij en je buurman zijn geen partij in dezelfde zaak
Toegevoegd op 27 september 2018 20:29: tekst
Poet