Kan een bedrijf kledingvoorschriften dwingend opleggen?

Goedendag,

Bij ons in het bedrijfsreglement staat (net als bij vele bedrijven) iets over kledingvoorschriften. Mannen moeten bijvoorbeeld business casual (wat is dat eigenlijk?) en vrouwen dienen een mooie rok/jurk te dragen.

Nu kan je je afvragen in hoeverre dit stand houd bij een rechter, maar als dit nu al niet na geleefd wordt (mannen zie ik ook met eenvoudige hardloop gympen (niet mooie) rondlopen en of een fleecetrui en of een vaal tshirt en vrouwen zie ik steeds vaker een broek dragen).

Nu vind ik persoonlijk dat het allemaal niet boeit wat je draagt zolang je maar geen contact hebt met klanten (telefonisch en dergelijke maakt natuurlijk niet uit voor wat je aan hebt), maar ik mag bijvoorbeeld geen korte broek of slippers aan naar het werk. In hoeverre kan een werkgever dit van me verwachten als de andere kleding voorschriften dagelijks niet gehandhaaft wordt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
tinus1969
5 jaar geleden
Wat bedoel je met 'andere kledingvoorschriften'? Er is een bedrijfsreglement, wat is er nog meer? Welk probleem heb je in de praktijk?
TurfGraver
5 jaar geleden
Dit soort voorschriften zijn vaak bedoeld zodat het geen zooitje wordt.
Handhaven is aan bedrijf natuurlijk.
Vaak wordt er weer gehandhaafd als het een zooitje wordt.
En dan heb je kans dat naar de oorspronkelijke regels wordt geleefd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@mmniet, Het is in elk geval niet van belang of het de werknemer boeit, het is van belang wat de werkgever wil dat zijn bedrijf uitstraalt. Daar hangen kledingvoorschriften of minimale richtlijnen vaak mee samen. U werkt vast en zeker niet bij de rechtbank of op een advocatenkantoor.
https://www.dresscode.nl/formele-gelegenheden/rechtbank/
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, klopt, maar het lijkt bij @mmniet te gaan om situaties waarbij uitstraling er niet toe doet, want geen klantcontact. De situatie is echter niet 100% duidelijk.
LeonardN
5 jaar geleden
maar ik mag bijvoorbeeld geen korte broek of slippers aan naar het werk. In hoeverre kan een werkgever dit van me verwachten als de andere kleding voorschriften dagelijks niet gehandhaaft wordt? Dat is nu juist de grap. De werkgever kan in principe handhaven wanneer deze dat wil. Een argument als "maar Jantje, draagt X-kledingstuk wat ook niet voorgeschreven is" zal geen effect hebben. Hoogstens gaat men dan eens kijken of het algemeen wat meer gehandhaafd moet gaan worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN
Helder, dus eigenlijk zeg je dat een werkgever willekeurig mag handhaven en je als werknemer in zo een situatie eigenlijk niets te zeggen hebt als je verwijst naar de willekeur van de handhaving?
TurfGraver
5 jaar geleden
@mmniet, Of de werkgever gaat handhaven, en ik welke mate mag hij zelf weten.
Onderscheid naar werknemers onderling mag niet (tenzij het bij functie hoort).
Dus als jij niet met korte broek mag dan mag niemand dat, als hij een fleece trui door de vingers ziet geld dat voor iedereen.
Zie de kledingvoorschriften als een richtlijn, in ergste geval mag werkgever daarop wijzen.

Het beste antwoord

Of het voorschrijven van kledingvoorschriften stand houdt bij de rechter (als men daar al een rechtszaak aan spendeert) is afhankelijk van het doel en de mate van de voorschriften.
Een bunny-outfit zal niet overal geaccepteerd hoeven te worden.
Een werkgever is bevoegd om voorschriften op te stellen omtrent de kleding en het uiterlijk van zijn werknemers. Dergelijke voorschriften vallen namelijk onder het instructierecht van art. 7:660 Burgerlijk Wetboek.De werkgever kan verschillende redenen hebben om voorschriften op te stellen, zoals bijvoorbeeld representativiteit of hygiëne. De werknemer is verplicht zich aan de voorschriften te houden.
Het instructierecht is echter wel begrensd en er worden ook grenzen aan gesteld.
De voorschriften mogen alleen worden gegeven binnen de grenzen van de arbeidsovereenkomst.
Dat houdt in dat als een werkgever in een algemeen reglement voorschrijft dat er bedrijfskleding moet worden gedragen, maar met een werknemer in de individuele arbeidsovereenkomst afspreekt dat géén bedrijfskleding hoeft te worden gedragen, dan gaat het bepaalde in de individuele arbeidsovereenkomst voor.
De kledingvoorschriften mogen niet in strijd zijn met de wet, dus niet in strijd met de Algemene Wet Gelijke Behandeling, waarin is geregeld dat een werknemer niet anders mag worden behandeld dan zijn collega’s op grond van bijvoorbeeld godsdienst. Van belang is tevens of de voorschriften redelijk zijn. Alle omstandigheden zijn hierbij belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan: om wat voor soort bedrijf gaat het, wat is de functie van werknemer? Als laatste beperking geldt dat de werkgever moet voldoen aan de vereisten van goed werkgeverschap van art. 7:611 Burgerlijk Wetboek. Dit betekent dat de werkgever zorgvuldig moet handelen als hij de voorschriften invoert en handhaaft.
Toegevoegd op 20 september 2018 08:54: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
maar hoe zit het dan met het niet handhaven wat ik noem. Zou je dan kunnen stellen dat ik op slippers mag komen (om maar iets te noemen) omdat er verder ook niet gehandhaafd wordt. Als er vervolgens tegen mij iets gezegd wordt, is het dan niet zo dat er voor iedereen gehandhaafd moet worden zoals de voorbeelden die ik noem?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@mmniet, dat kun je zo niet stellen. Een werkgever mag soepel handhaven, maar wel voor iedereen hetzelfde verbod. Toch blijkt steeds weer dat een soepele houding ten opzichte van het handhaven van regels altijd tot grensoverschrijdend gedrag leidt, onbewust maar vaker bewust. Terwijl het grensoverschrijdende gedrag van de mensen tot vooruitgang heeft geleid van de mensheid, leidt het in groepen juist tot onrust en provoceren.
Misschien wil jouw werkgever niet absoluut de regels handhaven, gewoon omdat het een redelijk en soepel persoon is, of omdat hij graag aardig gevonden wil worden, of omdat er altijd personen zijn die blijven discussiëren ipv zich gewoon bij de regels (die voor indiensttreding bekend waren), neer te leggen.Daar wordt hij zo moe van.
Als de functie de uitzondering niet aanvaardbaar maakt, dan geldt:
jij niet op slippers (er is dus geen doktersadvies) dan niemand op slippers.
Jij geen korte broek, dan niemand, ook niet degenen met die mooie benen.