vroeger kon je militaire voertuigen herkennen aan kenteken, is dat nog zo?

Volgens mij begon de lettercombinatie altijd met een K

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
17.6K

Het beste antwoord

Het is nog steeds mogelijk om militaire voertuigen te herkennen aan het kenteken.
Defensievoertuigen rijden met speciale kentekens namelijk KA, KL t/m KZ en LM, LO, LU, MC, DM.
Kentekens van voertuigen van de Koninklijke Landmacht (KL + KR),
Koninklijke Luchtmacht (LM),
Koninklijke Marine (KM),
Koninklijke Marechaussee (KV) en
Korps Mobiele Colonnes (MC).
Sinds 2014 worden ook militaire kentekens uitgegeven, waarbij de kentekenserie begint met de letters 'DM'.
Tactische voertuigen (groen/ camouflage) beginnen met DM (Defensie Materieel)
Niet tactische, burger voertuigen hebben de lettercombinatie DMB (Defensie Materieel Burger) in het midden. Aan deze militaire kentekens is dus niet meer te zien tot welk deel van de krijgsmacht deze voertuigen behoren.
Men spreekt bij Defensie niet kentekens maar van militair registratieteken. Deze militaire registratieplaten zijn niet per voertuig bij het RDW geregistreerd, maar uitsluitend binnen de eigen defensie-organisatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De oude voertuigen rijden nog steeds met de ka nummers
Maar die zijn op dus is er een nieuwe reeks
99-DMA-9
DM-999-A
D-999-MA
De A staat voor willekeurige letters de 9 voor willekeurige cijfers