Is een vertaler verwerkingsverantwoordelijke wanneer hij pers.gegevens verwerkt iov een klant?

Ik heb een vertaalbureau en ik heb een discussie met een van onze klanten. Omdat er persoonsgegevens in de vertaalopdrachten staan en wij dus persoonsgevens verwerken, heb ik heb deze klant namelijk een verwerkers overeenkomst toegestuurd. Maar de klant zegt dat dit niet nodig is omdat wij verwerkersverantwoordelijk zouden zijn ogv de AVG. Volgens mij is dit niet zo. Wij zijn verkwerker want wij handelen in opdracht van de klant. De klant is mijns inziens juist de verantwoordelijke. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt de doeleinden waarvoor en de middelen waarmee persoonsgegevens worden verwerkt.
Ik neem aan dat de klant deze zaken heeft bepaald. Dat zou dus betekenen dat de klant de verwerkingsverantwoordelijke is.
5 jaar geleden
De verwerkingsverantwoordelijke is krachtens de AVG de (in dit geval) rechtspersoon die alleen of samen met anderen het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. Het is dus mogelijk dat er meerdere verwerkingsverantwoordelijken zijn binnen één contractuele relatie.

Volgens de definitie van de AVG is de verwerker de rechtspersoon (of natuurlijke persoon, dienst, enz.) die ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt.

De eerste vraag die dus beantwoord moet worden luidt: wie bepaalt in uw geval het doel van en de middelen voor de verwerking? Is dat alleen de klant, of bent u daar ook bij betrokken? Bepaalt u bijvoorbeeld hoe lang gegevens worden bewaard, met welke technische middelen er gewerkt wordt, wie er toegang heeft tot de gegevens? Is het antwoord daarop ja, dan is dat een indicatie dat er sprake is van de rol van verwerkingsverantwoordelijke.

Ten tweede, eigenlijk nog belangrijker, moet de vraag beantwoord worden of uw dienstverlening primair gericht is op het verwerken van persoonsgegevens. In de Handleiding Algemene Verordening Gegevensbescherming van het Ministerie van Justitie en Veiligheid is het volgende te lezen:

“Ben ik een verwerker?
[…] Wanneer de verwerking van persoonsgegevens niet uw primaire opdracht is, maar het een uitvloeisel is van een andere vorm van dienstverlening, dan bent u als dienstverlener zélf de verwerkingsverantwoordelijke voor deze verwerking. Oftewel, het enkele feit dat u een opdracht krijgt van de verwerkingsverantwoordelijke is niet voldoende om te kunnen spreken van verwerkerschap, de opdracht moet gericht zijn op het verwerken van persoonsgegevens.”

In uw geval, een vertaalbureau, lijkt mij dat het verwerken van persoonsgegevens niet het primaire doel van de dienstverlening is. Het primaire doel is het omzetten van teksten van de ene taal naar de andere taal. Dat daarbij ook persoonsgegevens worden verwerkt, is en uitvloeisel van uw primaire dienstverlening.

Op basis van dit toetsingskader zou ik concluderen dat zowel u als uw klant zijn aan te merken als verwerkingsverantwoordelijke.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Overigens dient het bovenstaande iets genuanceerd te worden. Over de handleiding van het ministerie waarnaar ik verwijs, bestaat namelijk discussie. Meerdere partijen zijn van mening dat de conclusie die daarin te lezen is over verwerkerschap weliswaar gold onder de Wbp, maar niet onverkort geldt onder de AVG. Het ministerie gaat voor haar conclusie namelijk uit van onder andere de memorie van toelichting bij de Wbp en een advies van de Groep Gegevensbescherming in 2010, toen de AVG nog helemaal niet bestond. Of het terecht is dat het ministerie zich op die bronnen beroept, moet de tijd uitwijzen. Het is ongetwijfeld zo dat de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de rechter zich erover zullen uitlaten. Tot die tijd zou ik echter uitgaan van het standpunt van het ministerie.