Is de notaris nodig of kunnen we zonder; bestaat een officiële wilsverklaring?

https://www.trouw.nl/opinie/de-wilsverklaring-is-geen-waardebon-voor-euthanasie~a20ea920/
.
Hartelijk dank voor reacties en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Een bekende van mij, inmiddels overleden had geen document of iets van de notaris. Gewoon gevraagd aan de huisarts. (Uitzichtloos lijden en nog maar enkele weken te leven, alvleesklierkanker). Er is een extra arts en psych bij geweest, moest wel duidelijk zijn dat ze het zelf wilde en niet onder druk. Op de dag dat ze het zouden gaan dóen, was ze door iets half buiten bewustzijn, daardoor mocht het niet. Toen is het een aantal dagen later gebeurd.
Rieneke1
5 jaar geleden
Blijkbaar is je wilsverklaring officieel zonder een notaris die eea vastlegt. Of je er iets mee kan is punt twee, zoals in het artikel al uitgelegd wordt. Allereerst zal je je er van moeten vergewissen dat je huisarts niet principieel tegen euthanasie is: zo wel zal je op zoek moeten naar een andere huisarts. Dan zal er in geval van een euthanasieverzoek nog een scen arts bijkomen om te toetsen of het verzoek ingewilligd mag worden.
Reddie
5 jaar geleden
@Rieneke1, Een notaris beheert documenten over de laatste wil die pas geopend worden NA de dood.
Dat heeft dus niets met euthanasie te maken.
Rieneke1
5 jaar geleden
@Reddie, dat is me duidelijk. Dat is toch ook niet wat ik zeg?
LeonardN
5 jaar geleden
Ik snap de vraag niet icm de link. Al in de eerste alinea wordt een wilsverklaring door een notaris volledig belachelijk gemaakt. Vertrouw je de bron niet, of snap je hem niet? "Ik hoorde vorige week van een meneer dat hij zijn 'levenstestament' bij een notaris had gedeponeerd tegen het stevige bedrag van 475 euro. Het ging niet over materiële goederen, maar om zijn wensen bij het levenseinde. Ik ben niet gaan lachen. Maar kon het niet laten hem uit te leggen dat hij in handen was gevallen van een cynische notaris. Hij wees mij terecht: "Maar het gaat hier wel om een officiële wilsverklaring". En hier begint de ellende. Er bestaat helemaal geen officiële wilsverklaring. Alles wat je leesbaar opschrijft, met een datum, netjes ondertekend met in de loop van de tijd een steeds ververste handtekening op latere data, zodat de verklaring actueel blijft, is goed genoeg. Dag notaris." Hoeveel duidelijker kan je het krijgen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodokus52, Bert Keizer is een filosoof en arts bij de Levenseindekliniek die graag polemieken in scene zet en dan veel hoort van een ander die in zijn columns altijd anoniem blijft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jodokus vraagt of een wilsverklaring (dat is geen euthanasieverklaring) zonder notaris rechtsgeldig is. Niet meer en niet minder wordt er gevraagd.
In de gezondheidszorg beschrijft een wilsverklaring (ook wel levenswilverklaring genoemd) iemands voorkeur betreffende de behandeling van de arts, zoals staken van de behandeling, geen reanimatie, wel of geen palliatieve of terminale sedatie. De notaris kan ingezet worden om de handtekening te legaliseren. Als men deze wilsverklaring zelf aan de huisarts overhandigt, is tussenkomst van de notaris niet nodig. Er is dus geen dieper probleem.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, wat iemand vraagt, en wat iemand wil weten, verschilt vaak op GV.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, maar @jodokus52 verwijst ook nadrukkelijk naar https://www.trouw.nl/opinie/de-wilsverklaring-is-geen-waardebon-voor-euthanasie~a20ea920/ en vraagt dan 'bestaat een officiële wilsverklaring'. Het hele punt van dat krantenartikel is, dat zulke wilsverklaringen in de praktijk geen waarde hebben. Bert Kezier bediscusseert uitgebreid de misverstanden en verwarring die aan het idee ten grondslag liggen dat wilsverklaringen iets betekenen in de praktijk.
tinus1969
5 jaar geleden
Zoals wel vaker op GV, is het goed om even naar de vraag achter de vraag en het probleem achter het probleem te kijken. Het diepere probleem is, dat zulke wilsverklaringen, notarieel of niet, weinig tot geen betekenis hebben. Je kunt wel zegge dat je euthanasie wil als je dement bent, maar als je eenmaal dement bent, moet de arts alsnog aan je vragen of je euthanasie wil, en daarbij onderzoeken of je wilsbekwaam bent. Zie zowel de link in de vraag, als onderstaande link.

Het beste antwoord

Een zelfgemaakte wilsverklaringen (ook bv de NVVE-verklaringen) is volkomen rechtsgeldig. Er hoeft dus geen notaris te worden ingeschakeld. Het enige wat een notaris kan toevoegen, is de bevestiging dat de handtekening onder de verklaring echt de handtekening van de opsteller is.. Als men de verklaring zelf aan de arts geeft, hoeft deze arts niet te twijfelen aan de echtheid van de handtekening.
De NVVE is de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvulling; het probleem is niet rechtsgeldigheid van de verklaring, maar de vraag of je op deze manier over je toekomst kunt besluiten. Een arts mag een besluit (tot euthanasie) namelijk niet alleen besluiten op een oude wilsverklaring; hij moet aan de betrokkenen vragen wat hij NU wil. Zie bv https://www.trouw.nl/home/wat-is-een-wilsverklaring-van-een-ernstig-dement-persoon-nog-waard-~a0085503/ Citaat"Heeft het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring euthanasie nog wel zin voor mensen die het eindstadium van dementie willen voorkomen? Dat is de vraag nadat gisteren uit onderzoek bleek dat patiënten in dat stadium in meerderheid aangeven geen euthanasie meer te willen."
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ga niet mee met de inhoud van bovenstaande reactie:
Een eigen wilsverklaring (volmacht medische besluitvorming of behandelverbod) is totaal verschillend van een Euthanasieverklaring (Euthanasieverzoek bij volle verstand).
Beide zijn wilsverklaringen, maar van een geheel andere orde. Voor beide is trouwens geen notaris nodig. Wanneer men zich niet meer kan uiten, is het behandelverbod bij dementie van wezenlijk belang. In dit behandelverbod, opgenomen in de wilsverklaring, verbiedt u het toedienen van voedsel en vocht, met de wens bestrijding van pijn en onrust.
Een levenstestament werkt tijdens het leven en wordt opgemaakt door/bij de Notaris en bestaat uit volmachten (meestal aan verschillende personen) en wensen tav de medische verzorging als men geen beslissingen meer kan of wil nemen, wordt na ondertekening door de notaris in zijn kluis opgeborgen en een notariële kopie wordt geregistreerd in het Centraal Levenstestamentenregister (CLTR).

Andere antwoorden (1)

Een notaris gaat over vermogen en bezittingen.
Niet over euthanasie. Niet over voogdij.
Google op ''laatstewil''. voor informatie.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is juist heel verstandig de voogdij via de notaris te regelen.
https://www.degoedkoopstenotaris.nl/familiezaken/informatie/voogdij+regelen+bij+de+notaris
Een notaris regelt ook samenlevingscontracten
Men kan de notaris een levenstestament op laten stellen.
En nog veel meer als het zinnig is om een verklaring of akte dwingende bewijskracht te verlenen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, De min is niet van mij (zoals je onderhand wel weet). Een notaris gaat inderdaad over vermogen en bezittingen (ook dus), maar ik vind het antwoord ietwat kort door de bocht.
LeonardN
5 jaar geleden
De min is van mij, ik wilde wel reageren waarom maar heb even afgewacht(zal dat voortaan ook met de min doen om verwarring te voorkomen). Ik was al geen fan van het antwoord(het antwoord niet echt op de vraag, maar geeft puzzelstukjes), maar joandarc heeft uitermate precies aangegeven waarom het iig voor mij minwaardig is.
tinus1969
5 jaar geleden
@Reddie, een notaris gaat niet alleen over 'vermogen en bezittingen'; wat een notaris doet, is het opstellen van officiële aktes. Die gaan meestal over vermogen en bezittingen, maar kunnen over van alles gaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Notaris