Door een schuld van een tandarts is mijn tand verloren. Hoe kan ik een juridische procedure starten?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Je kunt bewijzen dat het de schuld van de tandarts is?
Z512099
5 jaar geleden
Wanneer jouw ziekenfonds een juridische dienst heeft en je hebt harde bewijzen, kunnen zij een procedure starten, met wat geluk heb je dan na ongeveer 7 jaar schadevergoeding...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212, dat is precies het probleem, waardoor een klacht waarschijnlijk geen kans van slagen heeft

Antwoorden (2)

Dat kan niet. Dat wil zeggen, het is zinloos.
In de gezondheidszorg geldt een behandel verplichting, geen resultaat verplichting.
Geen enkele arts kan garanderen dat je er na de behandeling beter uit komt.
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Dus je kunt een tandarts nooit grove nalatigheid verwijten ondanks verwijtbare medische fouten?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan de achtergrond van het probleem.
Wanneer een chirurg b.v. het verkeerde been amputeert, dan heeft hij wel degelijk een probleem. Idem wanneer een tandarts de verkeerde tand trekt...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ook dat is helemaal waar. Zeker als er een voorgesprek is geweest met uitleg over de behandeling en het eventuele risico
Het kiezen van de juiste instantie waar u de klacht over zorg kunt melden is, zowel juridisch als persoonlijk, afhankelijk van de aard van de klacht en het doel dat u met de klacht wil bereiken.
Maak de klacht eerst kenbaar bij de desbetreffende zorgverlener (in dit geval dus bij de betreffende tandarts). In de meeste gevallen is een klacht in een direct gesprek met de desbetreffende zorgverlener op te lossen.
Als direct contact met de tandarts ongewenst is dan kunt u in deze volgorde uw klacht melden:
Klachtencommissie
Geschillencommissie
Nza – Nederlandse Zorg Autoriteit
Landelijk meldpunt Zorg
Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Ik adviseer de vragensteller om het tuchtcollege voor de gezondheidszorg, de civiele/burgerlijke rechter of politie voorlopig niet te benaderen voor het verlies van een tand. Vooral belangrijk: het is voor het behalen van succes voor het oplossen van een klacht nooit verstandig gelijk hoog in de boom te klimmen.
De klacht bij de Klachtencommissie dient schriftelijk te worden ingediend.
https://www.zorgklacht.nl/klachtafhandeling-zorgverleners
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Als aanvulling/verduidelijking. In de eerste link van @JoanDArc staat het een en andere over de eigen klachtencommissie van de KNMT (de beroepsorganisatie). Het ligt voor de hand daar te beginnen.