Mag een verdachte liegen in de rechtbank?

Of staat daar in theorie ook een straf op? Zijn er bepaalde uitzonderingen?
---
Legt een verdachte geen eed af? Staat deze niet onder ede?
---
Met andere woorden, zou deze geen meineed plegen als deze liegt?

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
SimonV
5 jaar geleden
Aangezien er twee fouten in m’n antwoord zaten, hier maar (gecorrigeerd) als reactie geplaatst.
Ja hoor, een verdachte mag liegen wat hij wil. De reden hiervan is dat je als verdachte niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling. Ook al heb je een moord gepleegd, dan nog mag je dat ontkennen. Want je hoeft de rechter of de politie niet te helpen om jou te straffen. Het is echter wel beter voor de verdachte zich zoveel mogelijk aan de waarheid te houden. Een verdachte die eenmaal betrapt wordt op een leugen, verliest zijn geloofwaardigheid (Voor zover aanwezig). En iemand die echt onschuldig is, zal weinig reden hebben om te liegen.
Een verdachte staat niet onder ede en kan dus ook geen meineed plegen. Zelfs als hij hierom verzoekt, mag hij geen eed afleggen.
SimonV
5 jaar geleden
Spong:
Een verdachte heeft de vrijheid zijn proceshouding te bepalen en kan gebruikmaken van het zwijgrecht of een verklaring afleggen. Het voordeel van zwijgen is dat hij niet kan liegen. Maar met de Murray-uitspraak van het Europese Hof kan de rechter aan zwijgen bewijsrechtelijke consequenties verbinden: wellicht verhult de verdachte iets met zijn zwijgen. De cliënt mag zo veel liegen als hij wil, al hij maakt het de advocaat wel moeilijk. Die moet steeds weer een acrobatentoer uithalen om te voorkomen dat de rechter geen gevolgen aan de leugens verbindt. Als een cliënt van Spong wil gaan verklaren, dan krijgt deze van zijn raadsman te horen: verklaar dan ook de waarheid. Maar: “Ik heb nogal wat liegende cliënten gehad die het heel goed hebben gedaan en er ook goed vanaf zijn gekomen. Wel is het moeilijk om goed te liegen. Ben je eenmaal betrapt op een leugen, dan verspeel je je betrouwbaarheid en geloofwaardigheid, en dan hang je.”
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV, Inderdaad zelfs al vraagt een verdachte om onder ede te worden gehoord, dan wordt daar geen toestemming voor verleend en wel om het volgende:
Een verdachte wordt tijdens Nederlandse strafrechtelijke procedures nooit onder ede gehoord omdat hij zwijgrecht heeft en het recht om onwaarheden te vertellen.
Bij het afleggen van de eed heeft men de verplichting om de waarheid te spreken, dat kan uitmonden dat de verdachte tegen zichzelf moet getuigen en dat is in strijd met het zwijgrecht. Onder ede staan, het recht om onwaarheden te vertellen en zwijgrecht zijn contradictoir (onverenigbaar).

Het beste antwoord

Een verdachte mag in een rechtszaak liegen dat het gedrukt staat. En veel verdachten zullen kleine of grote redenen hebben om, zoals wel parmantig in vonnissen staat, ‘de waarheid te bemantelen’. Een verdachte mag alles, er zijn geen uitzonderingen.
Een advocaat mag, zeker niet tegen de rechter, niet liegen.
Als men onder liegen verstaat: bewust feitelijke onjuistheden voor waar meedelen, dan mag een advocaat dat dus niet en een verdachte wel. Een strafpleiter herhaalt alleen wat zijn cliënt zegt en/of beweert.
De meeste advocaten willen niet liegen en raden dit hun cliënt ook niet aan, het maakt de boel onnodig ingewikkeld en het strafproces is al ingewikkeld genoeg.

Aldus: Vasco Groeneveld, strafpleiter
Een verdachte wordt tijdens Nederlandse strafrechtelijke procedures nooit onder ede gehoord omdat hij zwijgrecht heeft en het recht om onwaarheden te vertellen.
Bij het afleggen van de eed of de belofte heeft men de verplichting om te antwoorden en de waarheid te spreken, dat kan uitmonden dat de verdachte tegen zichzelf moet getuigen en dat is in strijd met het zwijgrecht. Onder ede staan, het recht om onwaarheden te vertellen en zwijgrecht zijn contradictoir (onverenigbaar).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
En hoe zit dat dan met meineed?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Meineed geldt alleen als men onder ede bewust feitelijke onjuistheden verklaart. Een verdachte staat niet onder ede.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goede reactie @tinus1969. Want dat word je door de rechtbank ook nog eens meineed in je schoenen geschoven omdat je de waarheid niet vertelt. Dus zou je niet mogen liegen in de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@TegenXinnig, De rechtbank kan een verdachte geen meineed in de schoenen schuiven, omdat een verdachte in zijn strafzaak in Nederland nooit onder ede wordt gehoord.
Dat is het effect van de afschaffing van de martelwerktuigen, op de terechtzitting mag de verdachte er lustig op los liegen. De onwaarheden die de verdachte verklaart moeten dan aan de hand van ander materiaal of verklaringen van getuigen, die wel onder ede staan, worden vastgesteld.
LeonardN
5 jaar geleden
+Is er een mogelijkheid dat het stukje over eed/meineed in het antwoord komt? Denk dat dat het stuk is wat veel mensen niet weten.
erotisi
5 jaar geleden
Dus als een verdachte aan zijn advocaat vertelt dat hij wel op de plaats van delict was, maar dat voor zijn onschuld natuurlijk zeer nadelig is (we nemen even aan dat de verdachte wel de echte dader is) dan mag de advocaat daar niet over liegen tegenover de rechter dat hij niet aanwezig was op plaats delict??
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisie, de vraag wordt niet aan de advocaat gesteld maar aan de verdachte. De advocaat antwoordt en voert het woord námens de verdachte. Een advocaat kan nooit zeggen: mijn cliënt was daar niet, want hij was er zelf ook niet bij.
Hij zal bv zeggen: u hoort mijn cliënt zeggen dat hij niet aanwezig was op de plaats van het delict. Dan is het aan de advocaat om samen met cliënt te bewijzen dat deze ergens anders was. Dus om een geloofwaardig alibi te produceren.