Waarom zit Jens Soering nog in de gevangenis?

https://www.jenssoering.com
Jens Soering is veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf vanwege een moord op de ouders van zijn destijdse vriendin, Elisabeth Haysom. Nu is er echter DNA bewijs wat uitsluit dat Jens Soering de dader is of überhaupt op het plaats delict is geweest. Toch zit Jens Soering nog steeds vast, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Edraket
5 jaar geleden
Ambtelijke molens malen langzaam.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gevonden DNA sluit niet uit dat Jens de dader is, het bewijst dat er twee andere mannen op de plaats zijn geweest waar de moord heeft plaatsgevonden. Maar dat hoeft niet tijdens de moord geweest te zijn.
(Let wel: het zijn niet mijn conclusies, maar de conclusies van de Rechtbank van Virginia).

Antwoorden (1)

Jens Söring is nog steeds niet vrij. De directie van de Virginia Parole Board heeft op 23 februari 2018 laten weten dat zijn verzoek om voorwaardelijke vrijlating op erewoord door de gouverneur van Virginia is afgewezen, gezien de ernst en de aard van de strafbare feiten.
Vrijlating op dit moment zou de ernst van de misdaad verminderen
Zijn zaak wordt ook niet heropend.
Als hij van mening is dat er fouten zijn gemaakt tijdens het proces of dat er nieuwe informatie beschikbaar is die niet beschikbaar was toen zijn zaak werd beslist, kan hij om heroverweging van de beslissing verzoeken. Verzoeken om heroverweging moeten binnen 60 dagen na de beslistermijn door het bestuur worden ontvangen op formulieren die het bestuur aan de instelling verstrekt. De Rechtbank zal de gevallen alleen heroverwegen voor specifieke fouten van significante nieuwe of andere informatie die niet beschikbaar was tijdens het onderzoek toen de zaak werd beslist.
Jens komt dus voorlopig niet vrij,
Zijn zaak wordt tot op heden niet heropend.
http://ftpcontent.worldnow.com/wvir/documents/appeal-parole-board-april-25-2018.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste JoanDArc,
Bedankt voor het antwoord. Toch ben ik nog een beetje in verwarring. Hoezo zou vrijlating de ernst van de zaak verminderen? En er is nu toch belangrijke informatie die er tijdens de veroordeling niet was - namelijk het DNA bewijs? Ik probeer het alleen te begrijpen en nogmaals dank voor het antwoorden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@mens123 Het is een standaarduitdrukking. Voorwaardelijke vrijlating wordt alleen overwogen voor strafbare feiten die als minder verschrikkelijk worden ervaren. Veroordeling voor twee moorden komt niet in aanmerking voor vervroegde vrijlating.
Het is te vergelijken met de veroordeling van bv driemaal levenslang. Dat geeft de zwaarte van de misdaad aan. Door vervroegde vrijlating toe te staan geeft men een signaal af dat de misdaad niet zooooo verschrikkelijk is.
Jens heeft in oktober 2017 zijn 13de verzoek ingediend, dit is in februari 2018 afgewezen.
Er is op 4 april 2018 een verzoek om gratie ingediend en een verzoek om Jens naar Duitsland over te brengen waar het onderzoek heropend zou kunnen worden. Dit verzoek moet nog steeds worden beoordeeld.
De rechercheurs die voor Jens pleiten zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat Jens de dader is, niet dat het onmogelijk is. Niemand van de Court ondersteunt hun petitie.
http://media.graytvinc.com/documents/SoeringCallPardon.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wes Nance, Commonwealth’s Attorney, te vergelijken met onze Officier van Justitie, heeft nav de documentaire verklaard, dat het gevonden DNA niet nieuw is en niet wordt geaccepteerd als bewijs dat deze twee onbekende mannen aanwezig waren op de plaats tijdens de moord. Men ziet de documentaire als een film waarbij de makers een voor de hand liggende vooroordeelpositie innemen. Tevens verklaarde hij dat wanneer je in de staat Virginia een bekentenis aflegt, het haast onmogelijk is deze te herroepen.
Jens' call for pardon wordt momenteel beoordeeld door de regering van gouverneur Ralph Northam.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank u zeer