Is een blauw vak met "nl" op kenteken van scooters legaal?

Ik zie de laatste tijd vaak op het kenteken van bromfietsers een blauw vak met "NL" staan. Maar dit mag toch niet? Want mijn kenteken heeft geen blauw vak. Maar is volledig geel. Of kun je hier ontheffing voor aanvragen, zo ja hoe? Of is 't illegaal?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.kentekencheck.nu/scooter-kenteken-check/

Het beste antwoord

Met een zelf toegevoegd blauw vak (al dan niet met ook nog het symbool van de Europese Unie (de kring van sterren) en daaronder ‘NL’) imiteer je de kentekenplaat van een motorfiets. En dat is volledig illegaal. Het uiterlijk van een kentekenplaat is wettelijk net zo goed vastgelegd als het uiterlijk van een bankbiljet.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/de-kentekenplaat/soorten-kentekenplaten

Je zult ook (als het goed is) geen een kentekenplaatleverancier vinden om voor jou een motorkentekenplaat te laten maken als het kenteken (de letters-en-cijferscombinatie) uitgegeven is voor een brommer.

Het wordt blijkbaar door sommigen gedaan om op vakantie in het buitenland voor ‘vol’ aangezien te worden (en dus illegaal lekker hard te kunnen rijden!). Zonder dat het een als zodanig goedgekeurde motorscooter is, en vermoedelijk zónder een motorrijbewijs.

Als je gepakt wordt (want de politie in het buitenland is niet achterlijk) ben je de klos.
En als je met zo’n nep-motorscooter een ongeluk krijgt, weten ze bij de verzekering echt wel raad met zulke klanten! Zij beschouwen het als een illegale motorscooter, hetgeen de verzekering ongeldig maakt.
Jij had tot dan toe de illusie op een motorzadel te zitten.
Maar zij blijven op hun geld zitten, en dáár zijn ze als de gelegenheid zich voordoet akelig goed in.

Nog wat extra informatie staat in de behandeling van deze hiermee verwante eerdere vraag: http://www.startpagina.nl/v/vervoer/bromfietsen-snorfietsen/vraag/616678/motorkenteken-bromkenteken-plakken .
.
Overigens mijn excuses dat ik een beetje stevig van wal stak. Ik had mijn betoog moeten beginnen met: “Je had het goed: dit mag inderdaad niet.”