Wat moet je als consument doen om je persoonsgegevens te laten verwijderen bij een bedrijf (ivm AVG)?

Ik heb het wel in het nieuws gehoord, de nieuwe AVG wet, privacy etc, maar ik weet nog niet precies hoe ik hier gebruik van kan maken als consument/particulier.
Stel ik wil mij uit laten schrijven bij een bedrijf waar ik een account bij heb of een email nieuwsbrief van ontvang.
Welke stappen moet ik dan ondernemen om zeker te weten dat ze mijn gegevens verwijderen?
Is een mailtje sturen met 'ik wil mij uitschrijven, en ik wil dat al mijn gegevens verwijderd worden' voldoende?
Of moet ik meer moeite doen?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
ronron1212
5 jaar geleden
Waar je een nieuwsbrief van ontvangt zou je in tussen wel al een email van hebben ontvangen of je dit nog langer wilt ontvangen.
Ritsuka
5 jaar geleden
ik heb van deze persoon niet eerder een email ontvangen of ik deze nog wilde hebben, ik kreeg vandaag ineens voor het eerst een mail, en was eerlijk gezegt erg verbaasd hoe deze persoon aan mijn mail kwam en waarom ik niet eerder bericht had.

Antwoorden (1)

Als je gebruik wilt maken van je Recht op Vergetelheid, moet een verzoek aan het bedrijf voldoende zijn om jouw gegevens te laten verwijderen. Een brief aan het bedrijf volstaat.
Op de site van de AVG staat aangegeven in welke situaties je gebruik kunt maken van je Recht op Vergetelheid. Ook staat er een voorbeeldbrief, die je kunt gebruiken. Ik voeg de link naar de betreffende internetpagina toe.
Ik zou het niet via email doen en dat heeft te maken met de vraag of een email in dit geval rechtsgeldig is. Om er zeker van te zijn, dat jouw verzoek ook aan alle voorwaarden voldoet, adviseer ik je om het verzoek via een brief te doen. De tweede link, die ik toevoeg, gaat naar een internetpagina, die ingaat op de rechtsgeldigheid van de emial.