Wat zijn de taken en bevoegdheden van het Juridsch Loket?

Mag een medewerker van het Juridisch Loket NAMENS een client:

1. Ook aangifte doen?
2. Een klacht indienen bij een instantie of een onderzoek laten instellen?

Of moet er worden doorverwezen naar een advocaat en moet de client zelf aangifte doen?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Het is een adviesloket dus er wordt doorverwezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het Juridisch loket is een initiatief van de Rijksoverheid en wordt ook gefinancierd door de Rijksoverheid. Het is er voor iedereen met een juridische vraag. Men dient er gratis en onafhankelijk juridische advies te krijgen.
Als u belt via 0900-8020 (let op het is geen gratis nummer) krijgt u in ieder geval een jurist aan de telefoon.

Antwoorden (1)

Het Juridisch Loket verzorgt de eerstelijns rechtsbijstand
Rechtshulp houdt in: het verlenen van rechtsbijstand bestaande uit het geven van eenvoudige juridische adviezen. Het Juridisch loket vertegenwoordigt niet degene die zijn recht zoekt en doet ook geen aangifte namens een cliënt.
Zij verwijst, indien nodig, wel door naar een relevante instantie en/of rechtsbijstandverlener.
De keuze na de adviezen is dus aan de cliënt zelf of hij aangifte wil doen of een nader onderzoek wil laten instellen, met of zonder hulp van een rechtsbijstandverlener.