Waarom maakt de wetgever niet gebruik van een "whitelist" ipv "blacklist" voor verboden middelen?

Waarom maakt de wetgever gebruik van een verbodenlijst voor drugs?
En waarom niet een "whitelist" voor wat wel mag. Nu moet steeds als een nieuwe designerdrug op de markt komt men deze steeds verbieden (zoals ik het begrijp). Wat zou het probleem zijn als je het andersom aanpakt en enkel de stoffen die verhandeld mogen worden op een lijst zet? Is hier ooit over gedebatteerd in de tweede kamer? Of zijn er duidelijke uiteenzettingen waarom dit een slecht idee zijn?
---
Met drugs bedoel ik hier: bedwelmd en verslavend middel.

Op de whitelist zou komen (zodat de situatie ongeveer gelijk blijft aan de huidige):
-koffie
-alcohol
-suiker
-bakpoeder
-waspoeder
Een middel als heroïne zou niet op de whitelist komen, net als elke nieuwe drugs. Met als voordeel dat drugs die er nu weet ik hoe lang over doen om op de opiumlijst te komen altijd gelijk verboden zouden zijn.
---
Zijn er wellicht landen die dit wel al zo geregeld hebben?
---
De Nederlandse (minder bekende) term voor whitelist is positieve lijst/positieflijst;

Waarom werkt de wetgever niet met een positieflijst voor stoffen in plaats van een zwarte lijst(opiumlijst)?

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zal heel lang whitelist worden dan.
En gedoe om elk 'nieuw' legaal middel op die lijst te krijgen.
Samenstellingen van grondstoffen kunnen immer legaal dan wel illegaal uitpakken afhankelijk van recept en bereiding. ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De whitelist is een lijst met IP-adressen of servers waarvan valide e-mail wordt verzonden. E-mail afkomstig van deze servers wordt altijd geaccepteerd.
Het tegenovergestelde van whitelist is een blacklist. E-mail afkomstig van de deze servers wordt niet geaccepteerd.
Dus neen, de Tweede Kamer debatteert sowieso niet over white- en blacklisten
LeonardN
5 jaar geleden
Whitelisten/blacklisten kan voor veel zaken gebruikt worden. Heb het even voor je opgezocht in het Nederlands wordt een whitelist een positieve lijst genoemd en blacklist een zwarte lijst. Wat jij noemt is een van de duizenden voorbeelden van whitelisten/blacklisten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_lijst_(ongewenste_zaken)
https://en.wikipedia.org/wiki/Blacklisting
https://nl.wikipedia.org/wiki/Positieve_lijst
https://en.wikipedia.org/wiki/Whitelisting
TurfGraver
5 jaar geleden
@JoanDArc, Op een server (tegen spam o.i.d) wel ja.
Maar de term (in goed Nederlands "positieve lijst") kan (en wordt) ook voor ander zaken gebruikt net als blacklist.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Positieve_lijst

Het beste antwoord

Zoals haast alle wetten noemt ook de Opiumwet hetgeen verboden is.
De Opiumwet verbiedt het bezit van bepaalde middelen die staan vermeld op lijst l en ll van deze wet die primordiaal de bescherming van de volksgezondheid beoogt en niet om toegestane middelen te promoten.
Als een wet alle middelen opnoemt die zijn toegestaan (dat zou een lijst worden van hier tot gunter) zullen er zeer frequent aanpassingen en herzieningen moeten plaatsvinden bijvoorbeeld dmv Algemene Maatregelen van Bestuur na een langdurige periode en een kostbaar traject van onderzoek.
Voor het toevoegen van de verboden middelen genoemd in lijst I bestaat een spoedprocedure.
Het noemen van verboden middelen is gerelateerd aan de strafmaat die voor de verboden middelen genoemd in lijst I en II, zeer verschillend is.
Als de Opiumwet alleen de toegestane middelen noemt, moet er alsnog een wet komen waarin de verboden middelen worden genoemd om de strafmaat te bepalen. Dat is dus van de heul om naar de hal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de overheid een drug/stof op de whitelist zou willen zetten, betekent dat dat ze garanderen dat het op geen enkele wijze schadelijke effecten heeft.
Dus moet er dezelfde procedure worden gevolgd als voor alle medicijnen.
Dat is een traject van vaak zo'n 12 jaar.
En wie moet de kosten van zo'n onderzoek betalen? De overheid?
Bij medicijnen is dat de fabrikant die er uiteindelijk geld mee hoopt te verdienen.
Als de overheid die zeer hoge kosten betaalt worden alle burgers die niets met dat spul te maken willen hebben daarvoor belast.
Iemand die in zijn schuurtje weer een nieuw stofje maakt gaat dat heus niet betalen. Die kan er alleen heel veel aan verdienen als dat stofje verboden, en dus illegaal is.
Ziehier dus het dilemma.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"En wie moet de kosten van zo'n onderzoek betalen? De overheid? "
Degene die de stof op de markt zou willen brengen, als dat iemand is die designer drugs maakt en dat niet wil betalen zijn we precies waar we willen zijn. De stof is en zal dan altijd illegaal blijven, anders dan de situatie nu waar designer drugs altijd in beginsel legaal zijn. "Als de overheid een drug/stof op de whitelist zou willen zetten, betekent dat dat ze garanderen dat het op geen enkele wijze schadelijke effecten heeft. " Dat volgt nergens uit. Er is ook een whitelist voor bestrijdingsmiddelen die gebruikt mogen worden in Nederland, die zijn vast schadelijk als je zomaar inneemt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @Reddie, inderdaad, de Opiumwet vermeldt de verboden middelen. De Nederlandse wetten vermelden in principe datgene wat niet mag en wat strafbaar is. Zoiets als de Tien geboden, noemen wat niet mag.
Als een fabrikant vindt dat zijn product niet op de zwarte lijst thuishoort, dus geen schadelijke effecten kent voor de gezondheid bij het juiste gebruik, dan moet deze fabrikant dat zelf maar aantonen. Een langdurig, kostbaar en achteraf vaak onbetrouwbaar onderzoek. De fabrikant zal er alles aan doen om zijn gelijk te halen.
LeonardN
5 jaar geleden
De Nederlands wetgever heeft ook een aantal positieflijsten.
-huisdieren die gehouden mogen worden
-bestrijdingsmiddelen die gebruikt mogen worden
-volgens mij medicijnen die voorgeschreven mogen worden
-volgens mij voedselingrediënten die gebruikt mogen worden Het zou dus niet de eerste positieflijst zijn iig