Mag je overal in Nederland varen met een radiografische modelboot?

Maakt het hierbij nog uit of de modelboot op brandstof of vaart of electrisch is?

Wat zijn de wetten hieromtrent?

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het maakt uit of de modelboot op brandstof vaart of elektrisch is. Met brandstof varen hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar in een natuurgebied is het absoluut verboden.
Er zijn zelfs natuurgebieden (in ieder geval alle beschermde gebieden) waar men helemaal niet mag varen, omdat de schroeven tijdens het spelevaren de onderwaternatuur volkomen vernielen.

Antwoorden (2)

Volgens mijn echtgenoot (radiografische modelboten bouwer) mag dat overal. Je moet alleen wel veilige plekken zoeken waar je niet overvaren wordt of je boot kwijt kan raken. Schoon water zonder wier en dat soort zaken. Maar het is toegestaan, overal.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helaas, het is niet overal toegestaan. Jouw echtgenoot heeft waarschijnlijk altijd zijn gezonde verstand gebruikt en is daardoor nooit in de problemen gekomen.
Het maakt ook veel uit of de modelboot op brandstof vaart of electrisch is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geen min van mij, want de toevoeging: - een veilige plek zoeken - is wel degelijk een zinvolle toevoeging. Dat sluit alle andere plekken uit.
Ivana
5 jaar geleden
@JoanD'arc: Mijn echtgenoot bouwt de boten zelf en soms is hij een vol jaar bezig om het tot in de finesses te vervolmaken. Het is dus meer dan duidelijk dat zelfbouwers een veilige plaats uitkiezen. Ik vergat gemakshalve dat er ook mensen zijn die kant en klare boten kopen en minder voorzichtig met hun 'pronkstukken' zullen omspringen. :)
Het varen in Nederland is niet meer voor alle radiografisch bestuurbare modelboten toegestaan. Het varen met een radiografisch bestuurbare modelboot, de miniatuurversie van het origineel, wordt steeds populairder en worden de regels door gemeenten aangescherpt. Het komt steeds vaker voor dat het op bepaalde plassen verboden is om te varen met een radiografische benzineboot – of soms zelfs dat het hoe dan ook verboden is een RC-boot te gebruiken.
De eerste plek waar meestal gevaren mag worden is een grote waterplas die niet gebruikt wordt als vaarwater voor -normale- boten of als watersportgebied. Als er een bord is geplaatst met de tekst - verboden te varen - mag het zeker niet.
Het is niet in alle natuurgebieden geoorloofd. In beschermde gebieden mag nooit gevaren worden.
De regels zijn hetzelfde als voor zwemmers (waterport bedrijven zonder schip – een modelboot is namelijk geen schip). BPR artikel 8.08
Afhankelijk van het type modelboot kan de motor in sommige modelboten veel herrie maken en als overlast ervaren worden.
Meestal zijn recreatieplassen en parken eigendom van de gemeente. Vraag dus bij de gemeente of men ergens mag varen, of vraag daar naar een goede alternatieve locatie.
Het komt voor dat de modelbotenvereniging afspraken heeft gemaakt met de gemeente of het waterschap om een bepaald stuk water te mogen gebruiken. Andere grote modelbotenverenigingen met vaarwater zijn te vinden in Rotterdam, Den Haag, Hoofddorp en Biddinghuizen. Als plezierige bijkomstigheid is er dan een speciale boot aanwezig die een gestrande modelboot uit het water kan halen.
Toegevoegd op 06 augustus 2018 09:40: bron