Zijn ambtenaren beter beschermd dan normale werknemers?

Een ambtenaar is in dienstbetrekking bij de overheid en daarvoor geld dan het ambtenaren recht in plaats van het burgerlijke recht. Maar zijn ambtenaren dan bijv. ook minder makkelijk te ontslaan dan gewone werknemers?
En op welke manier zijn ambtenaren beter beschermd door dat ambtenaren recht in geval van ontslag bijv. is daar ook een vergunning voor nodig etc....?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Ja.... nóg wel !

Bijna 800 duizend ambtenaren raken hun beschermde positie kwijt. Hun rechten en plichten worden gelijk aan die van werknemers in het bedrijfsleven. Dit heeft vooral gevolgen voor het ontslagrecht.

De veranderingen zijn het gevolg van een wetsvoorstel dat de Eerste Kamer heeft aangenomen. De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren is een initiatief van D66 en CDA uit 2010. Naast de initiatiefpartijen stemden VVD, PVV en 50plus voor. Opvallend was dat de PvdA tegen stemde, hoewel het voorstel onderdeel is van het regeerakkoord met de VVD.

De wet betekent dat ambtenaren een arbeidscontract krijgen in plaats van de eenzijdige aanstelling nu. Het ontslagrecht wordt gelijk aan dat van werknemers. En de 'rechtspositieregelingen' worden cao's. In principe verandert ook het stakingsrecht voor het gros van de ambtenaren. Voor groepen ambtenaren blijft de ambtenarenstatus van kracht om hen te vrijwaren van politiek druk of invloed. Het gaat bijvoorbeeld om defensie, politie en de rechtelijke macht.
.
Die beschermde status is/was nodig als bescherming tegen politieke willekeur.
Je ziet het ook in Amerika waar hele groepen ambtenaren ontslagen worden, puur omdat ze zijn aangenomen onder een regering van een andere politieke kleur dan de nieuwe.

Bovendien beloofd vrijwel elke politieke partij tijdens verkiezingen dat het wil bezuinigen door het aantal ambtenaren in te krimpen, om er vervolgens in de praktijk achter te komen dat die ambtenaren ook écht werk deden en dus gewoon nodig zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Computoon
5 jaar geleden
En dan heb je ook nog de overheidsinstelling waarvoor zeer veel uitzendkrachten werken. Want ja, het aantal ambtenaren moest inkrimpen van een aantal politieke partijen. Maar omdat die politieke partijen weer wel allerlei nieuwe wetten maken, zijn die ambtenaren toch weer nodig. Mag je ze niet aanstellen, dan maar uitzendkrachten. Een voordeel dat ambtenaren (nog?) wel hebben boven zeer veel mensen in het bedrijfsleven is de korte werkweek. Een fulltime werkweek is 36 uur. En of er nu daadwerkelijk 36 uur wordt gewerkt danwel 40 in combinatie met Atv-dagen waardoor per saldo 36 uur wordt gewerkt maakt niet uit.