In hoeverre voldoet het kadaster aan de AVG?

De avg zorgt voor een verscherping van de privacy van persoonlijke gegevens. Nu kan iedereen die het kadaster raadpleegt tegen een geringe vergoeding de eigendoms en financiele gegevens van iemand opzoeken. Is dit in strijd met de avg of andere privacy rechten?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja hoor.
AVG is niet dat er geen gegevens verstrekt mogen worden.
Het moet duidelijk zijn waarvoor uw gegevens worden gebruikt als u deze afgeeft.
https://www.kadaster.nl/-/het-kadaster-en-de-openbaarheid-van-persoonsgegevens
Bordensteker
5 jaar geleden
Bij het vastleggen van alle eigendoms- en persooonsgegevens die het Kadaster nu al heeft, is m.i. in het verleden nooit expliciet gevraagd om enige toestemming. Dat was ook niet aan de orde; iedereen werd immers geacht de relevante kadasterwet te kennen. Dus iemand die een registergoed (zoals een woning of een stuk grond) koopt, werd domweg geregistreerd, inclusief de betaalde koopprijs en ook tegenwoordig minder relevant geachte identificerende gegevens, door tussenkomst van de bij de overdracht betrokken notaris, zonder dat de nieuwe eigenaar daarvoor expliciet om toestemming wordt gevraagd.
De AVG zal aan dit ruime en historisch gegroeide maar in hedendaagse ogen deels onnodige voortbestaan van gegevens een einde moeten maken. Niet alleen aan het op aanvraag verstrekken ervan, maar m.i. ook aan het bewaard blijven van een deel van de gegevens die in het verleden van elke overdracht genoteerd zijn. Werk aan de winkel! Zie verder mijn antwoord.

Antwoorden (1)

Niet alleen het tegen betaling verstrekken van registergegevens is in strijd met de AVG.
Ook het feit dat het Kadaster überhaupt al sinds jaar en dag de burgerlijke staat van de koper ten tijde van de aankoop noteert, en de hoogte van de ingeschreven hypotheek, kan voortaan niet meer. En sommige al bestaande gegevens hierover zouden denk ik zelfs gewist dienen te worden.

“De privacywet AVG maakt een uitzondering voor nationale registers, zoals het Kadaster, als de inbreuk op privacy ‘noodzakelijk en evenredig’ is. Volgens Vereniging Eigen Huis kan de huidige werkwijze van het Kadaster deze toets niet doorstaan. Persoonsgegevens kunnen onnodig en ongecontroleerd op straat komen.”
https://www.eigenhuis.nl/actueel/pers/2018/05/02/17/00/eigen-huis-persoonsgegevens-huiseigenaren-onbeschermd-op-straat

Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, heeft de leiding van het Kadaster hier eerder dit jaar nog eens op gewezen. Maar het Kadaster heeft zich daar nog niet echt iets van aangetrokken.

De heer Wolfsen zei het zo:
“Het Kadaster is een groot goed, er staat geregistreerd van wie welk stuk grond is en welk huis, dat is belangrijk voor de rechtszekerheid. Maar het moet zich wel verhouden tot de privacy. Ik ben pas nog bij de bestuursvoorzitter van het Kadaster geweest om daarover te praten. Wat kan wel, wat niet, wat moet worden aangepast. Het Kadaster moet wellicht adviezen gaan geven aan notarissen, over dingen die niet meer in aktes mogen worden opgenomen, omdat ze anders via het Kadaster in de openbaarheid komen. En dat mag niet. Bepaalde gegevens van mensen mag je niet openbaar maken. Je mag ook niet te veel data verwerken, het moet in verhouding staan tot het doel. Het Kadaster werkt volgens de Kadasterwet. Maar die mag niet in strijd zijn met de Europese privacywet AVG. Dus ik vrees dat er best een klus ligt voor het Kadaster.”