Wie is verantwoordelijk voor een verkeerd bezorgd en bij verkeerde buren afgeleverd pakket?

PostNL gisteren aan mijn deur. Of ik een pakketje voor de buren op nummer 12 wilde aannemen. Hoefe niet voor getekend te worden.

Ik aangenomen. Om 17.00 buurvrouw, "hoi ik heb een briefje gehad dat jij een pakketje voor mij hebt, maar ik heb niets besteld" wij kijken op de doos. Andere naam, andere straat.

Ik heb het pakket dus niet asn de buurvrouw mee gegeven. Ik ben naar dat andere adres gegaan, niemand thuis. Ik heb eigenlijk weinig zin om zelf voor bezorger te spelen en briefjes te schrijven en vreemden aan de deur te krijgen....

Stel dat ik nu niets doe, ik laat het pakket dus gewoon staan, ik ga het niet houden ofzo. Wie is dan verantwoordelijk?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kan toch de post nl bellen om te vragen of ze het verkeerd bezorgde pakje weer op willen halen.
Bezorging is en blijft hun verantwoordelijkheid.
MarBet
5 jaar geleden
PostNL heeft de fout gemaakt en is voor die fout verantwoordelijk. Jij hebt hooguit een sociale verantwoordelijkheid: zelf zou je het ook niet leuk vinden als een pakketje niet bij je wordt bezorgd terwijl je daar wel voor hebt betaald. En op dit moment ben jij de enige die iets kan doen, want PostNL weet niet dat zij iets fout gedaan hebben en degene die besteld heeft weet niet dat jij het pakketje hebt. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen het pakketje naar het postkantoor te brengen.
Amadea
5 jaar geleden
Tip voor de volgende keer: controleer eerst of naam en adres van jouw buren op het pakket staan en wees dan pas bereid om het aan te nemen!
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Naar het postkantoor brengen is een goed idee, daar moet ik toch nog heen. @amadea dat doe ik normaal ook. Ik had voor het gemak gezegd dat ik het had aangenomen. Maar dat heeft wederhelft gedaan ;-)
dudemeister
5 jaar geleden
eeh briefje in de deur op het goeie adres - laten ophalen bij je - kost het je verder geen moeite
Antoni
5 jaar geleden
Vraagstelster wil geen vreemden aan de deur krijgen, @dudemeister.

Antwoorden (1)

Je zou denken dat de vervoerder verantwoordelijk is, maar volgens de wet is uiteindelijk de verkoper er verantwoordelijk voor dat een artikel bij de koper belandt.
De verkoper is voor de consument aansprakelijk bij verlies, diefstal, beschadiging tot het moment waarop de consument, of ‘of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is’ de goederen fysiek in bezit heeft. Het venijn zit in die laatste helft. Die ‘derde partij’ moet namelijk expliciet aangewezen worden. Denk: ‘bij de buren op Straatnaam nummer 12, 14 18 of 24.’
Vanzelfsprekend kan de verkoper daarna eventueel PostNL aansprakelijk stellen.

Hoewel je niet verantwoordelijk voor de verdere verzending bent, heb je het pakket vrijwillig aangenomen en heb je wel de plicht het pakket in goede staat te houden.
Er zijn mensen die zullen zeggen dat het vanwege de ongeschreven wetten van de burenplicht netjes is bij het juiste adres een briefje in de bus te gooien.
____________

Hier is sprake van (vrijwillige) zaakwaarneming: dit is het zonder overeenkomst (of andere grond) behartigen van het belang van een ander, wanneer die ander door enige omstandigheid niet in staat is die eigen belangen te behartigen, bijvoorbeeld wegens ziekte of afwezigheid.

Burgerlijk Wetboek 6, Artikel 199
1 De zaakwaarnemer is verplicht bij de waarneming de nodige zorg te betrachten en, voor zover dit redelijkerwijze van hem kan worden verlangd, de begonnen waarneming voort te zetten.
2 De zaakwaarnemer doet, zodra dit redelijkerwijze mogelijk is, aan de belanghebbende verantwoording van hetgeen hij heeft verricht.
SimonV