Waarom bestaan er voor veel beroepen/bedrijven beoordelingssites maar niet voor rechtbanken/rechters?

Deze week was ik als bezoeker aanwezig bij een strafzaak voor de kantonrechter in Den Haag. Het was voor de tweede maal dat ik in dit Paleis van Justitie moest zijn. Ik heb rechtbanken bezocht in Hilversum, Amsterdam, Eindhoven, Den Bosch en Arnhem. Den Haag springt er qua bedrijfscultuur uit. Al bij de receptie werd ik afgesnauwd door een mevrouw. De bodes gedragen zich als strenge meesters. De officier van justitie, rechter en griffier lieten door hun uitstraling duidelijk blijken dat de verdachte geen mens maar een delict was, dat in een kwartiertje moest worden afgewerkt. Een vraag als “Heeft u nog iets te zeggen” is volstrekt zinloos wanneer tegelijk een intimiderende sfeer wordt gecreeerd waardoor je aanvoelt dat je maar beter je mond kunt houden. Krijgt dit drietal dames in toga ooit feedback? Ze hebben vermoedelijk hun eigen gedrag niet eens meer in de gaten. De zaak was voor mij als bezoeker een gênante, vernederende vertoning. Vandaar mijn vraag!

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Computoon
5 jaar geleden
Het volk dat als verdachte verschijnt, is vaak ook niet van het "sociale type". Er is geen reden voor een benadering van de verdachte als "teer zieltje".
Computoon
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In principe kan men niet klagen over de manier waarop de rechtbank een ander heeft behandeld, en zeker niet of u de uitstraling van de rechtbank als negatief ervaart, of dat er geen gelegenheid is geweest voor een laatste woord, dat moet die ander zelf doen.
Wat betreft de laatste mogelijkheid voor de verdachte om gebruik te maken van het laatste woord, pakt niet altijd positief uit. Een advocaat geeft zijn cliënt wel eens een zetje onder tafel dat het beter is te zwijgen. Misschien was het deze keer ook beter voor de verdachte om te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat uw ervaring bij binnenkomst betreft: er zijn huisregels, waarvan niet getolereerd wordt dat deze overtreden worden - Aanwijzingen dienen ook zonder tegensputteren direct te worden opgevolgd, bijvoorbeeld tas- en kledingcontrole.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Den-Haag/Paginas/Rechtbank-Den-Haag-van-binnen.aspx
Schrijf een review
https://www.google.com/search?q=kantongerecht+in+den+haag&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b#lrd=0x47c5b7112d2cf387:0x8b2e5e43607e514b,1
.
Z512099
5 jaar geleden
Leuk sfeertje daar in Den Haag.
alexis
5 jaar geleden
Dank voor de reacties. Het lijkt mij een misverstand dat verdachten vaak niet van het “sociale type” zijn. Ik ben gepensioneerd huisarts en begeleidde de “verdachte”, een jonge vluchteling uit Syrië die - nauwelijks een jaar in Nederland - voor het eerst naar zee ging en op het idee kwam om de zomernacht in beschermd duingebied door te brengen. In Syrië deed hij vaker. Daar zijn geen beschermde natuurgebieden. Een meisje dat met hem meeging was hem voorgegaan (zij betaalde wel direct de boete). De verbalisant suggereerde dat de vluchteling er met een brief zou afkomen. Wat kosten drie dames in toga en een tolk? Het schriftelijk ingediende pleidooi was bij het openbaar ministerie zoekgeraakt en de verdachte kreeg één dag na de zitting het door hem per aangetekende post aangevraagde Proces-verbaal. Natuurlijk handelt iedereen zoals de richtlijnen dat voorschrijven maar dit is Nederland op zijn smalst. Uiteindelijk gaat het om mensen. Ik schaam mij als Nederlander nog voor deze vertoning.

Antwoorden (2)

Denk dat een openbare beoordelingssite voor het Openbaar Ministerie niet zal werken, iedereen die wat te zeuren heeft zal er direkt een negatief bericht plaatsen dat niet aan de werkelijkheid is te staven.

Dergelijke klachten zoals u hebt zijn wel in te dienen bij het OM zolang het maar niet over de veroordeling of de strafmaat gaat, u kunt uw klacht sturen naar:
College van procureurs-generaal: De landelijke leiding van het Openbaar Ministerie

meer hier over kunt u vinden in de bjjgevoegd bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klachten (zoals de vragensteller heeft omschreven) indienen bij het OM is verspilling van energie. Het Klachten/contactformulier geldt niet voor bezoekers die na toestemming op de publieke tribune mogen plaatsnemen.
Omdat er niet echt te kiezen valt, dus waarom zou je het gaan lezen? Als ik een broodje gezond wil halen, kan ik kiezen uit drie zaken hier in de buurt, en anders kan ik omrijden naar een naastgelegen gemeente. Een recensie zou mij dus als consument over kunnen halen. Bij een rechtbank of andere (semi)-overheidsinstantie heb ik die keuze niet. Je bent gebonden aan de plek waar je woont of gedaagd wordt.

Daarnaast zijn er andere wegen om een rechtbank te informeren over hun handelen als het je niet bevalt.

Er zou *en is dus* geen partij die interesse heeft om jouw verhaal te lezen, dus is er ook geen partij bereid jouw dat platform te geven. Niemand gaat inverteren in een platform dat op voorhand al dood is.
---

Je kan trouwens soms wel bij een reguliere (winkel/bedrijven)recensie site een klacht opkalken over rechtbanken:
https://www.klacht.nl/rechtbank/
Toegevoegd op 02 juni 2018 13:13: tekst
LeonardN