In principe (wettelijk) mag elke medewerker van een lokaal (of het nu een winkel is of een ander soortig gebouw waar mensen binnen mogen komen) u vorderen het pand te verlaten, op dat moment hebt u in principe een winkelverbod.

In de praktijk gaat het vaak net iets anders en zal een personeelslid in zijn eentje niet snel iemand uit de winkel verwijderen en er een leidinggevende bijhalen, dit enkel en alleen om in de toekomst sterk te staan als u als nog de winkel betreedt en men dan direkt de politie in kan schakelen omdat u dan lokaalvredebreuk pleegt.