Vanaf welke leeftijd mag je online iets bestellen en betalen?

Met het medeweten/goedkeuring van de ouders, maar dus niet van hun bankrekening of op hun naam.
(Gaat niet over tabak/alcohol of andere producten die enkel voor 16- of 18+ers bedoeld zijn).

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
18.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zover mij bekend is er geen minimum leeftijd. Wel natuurlijk de wettelijk consument aankoop regels (zichttermijn e.d.).
TurfGraver
5 jaar geleden
Misschien wel interessant om te lezen.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind
Door leeftijd te vragen (proberen) sommige sites dit te voorkomen.
Als er gelogen is zouden zij dan dus mislijdt zijn...

Antwoorden (1)

Alleen voor verkoop van alcohol en tabak gelden wettelijke minimum leeftijden. Dus wat dat betreft is er geen minimum vereiste leeftijd om online iets te kopen. Echter:

Kinderen jonger dan achttien jaar mogen beslissingen niet altijd zelfstandig nemen. Volgens de wet mogen zij daarom alleen iets kopen als hun ouders daarvoor toestemming hebben gegeven.

Maar die toestemming hoeven de ouders niet altijd expliciet te geven. Bij sommige producten mag de verkoper ervan uitgaan dat toestemming is gegeven. Bijvoorbeeld bij een schoolagenda of een cd. Voor welke producten dit geldt, hangt af van de omstandigheden. Zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Ook verandert dit in de loop van de tijd. Iets wat een kind vroeger niet mocht kopen, is nu misschien wel heel gewoon.

Wanneer een minderjarig kind iets heeft gekocht of een dienst heeft afgesloten zonder toestemming van de ouders en de verkoper of dienstverlener mocht er ook niet vanuit gaan dat die toestemming gegeven is dan hebben de ouders het recht om de overeenkomst te 'vernietigen'. Dit betekent dat zij de verkoper kunnen vragen het product terug te nemen of de dienst terug te draaien. De verkoper of dienstverlener moet dan het geld teruggeven.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+En valt er nog iets te zeggen over het betalingsverkeer(lees banken) op zich? Ik heb geen kinderen en heb het idee dat de regels daaromtrent wat strenger zijn (of dat er tegenwoordig regels voor zijn, waar die vroeger ontbraken).
Amadea
5 jaar geleden
Over de meeste bankrekeningen van kinderen is sowieso toezicht. Voor het openen van een kinderrekening is altijd toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger van het kind (meestal de ouder of verzorger) verplicht. Ouders/verzorgers kunnen daarnaast bepalen wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de kinderrekening. Er kunnen bijvoorbeeld limieten worden gesteld, of beperkingen voor het aanvragen van een bankpas.