Wat als je opgeroepen word voor assisenjury?

Stel dat ik opgeroepen word voor de assisenjury, maar:

-Ik heb geen zin en ik wil niet gaan? Hier staat dat het verplicht is, maar wat als ik niet ga? Wat is mijn straf dan?

-Ik ben voor een jaar op wereldreis, maar na 2 maanden krijg ik deze oproep. Wat nu? Ik kan toch moeilijk die hele reis afschaffen voor zo´n stomme oproep?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Je mag niet weigeren
https://nl-be.weassistyou.com/artikel/wat-als-je-opgeroepen-wordt-voor-een-assisenjury
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar wat als je dat wel doet?
LeonardN
5 jaar geleden
Om vrijgesteld te worden, dien je de toelating te vragen aan de voorzitter van het hof die oordeelt op basis van de redenen die je aanhaalt om niet te zetelen. Bv. een >>reis in het buitenland<<, zelfstandig statuut, persoon belast met de verzorging van een zwaar ziek familielid…

Een niet-vrijgestelde gezworene die zich niet aanmeldt op het assisenhof of die weigert te zetelen, krijgt een >>boete<<.
Poet
5 jaar geleden
Het lijkt me best leuk om te doen maar in Nederland is er geen assisenrechtspraak
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste Kiya, Degene die opgeroepen wordt,heeft de eer en zware taak om met elf anderen te beslissen of iemand wel of niet schuldig is op grond van de Belgische wetten of op grond van de ethische waarden waar de Belgische bevolking aan hecht. Als jurylid neemt u de beslissing op basis van vragen die de voorzitter van het hof u stelt (na de verhoren, pleidooien en vordering van de procureur-generaal).
Het ontwricht een paar dagen van uw dagelijks leven, maar u moet wel beslissen over schuld of onschuld van degene die in de beklaagdenbank zit en u bent middels uw beslissing medeverantwoordelijk voor hetgeen dat doet met de levens van de slachtoffers.
Het assisenproces wordt gevoerd voor de meest zware misdaden en wordt in België slechts uitzonderlijk toegepast. Enkel de feiten waarvan de straf twintig jaar opsluiting overtreft, komen voor het Hof van Assisen.
Jammer dat u een dergelijke taak ziet als het nakomen van een stomme oproep, hopelijk herziet u uw zienswijze.

Antwoorden (2)

Het is verplicht. Niet gaan kan je een boete van 50 tot 1000 euro opleveren.
Elke 4 jaar wordt er een lijst opgesteld van burgers, door het lot aangewezen. Dit zijn de kandidaat-juryleden. Als je op die lijst staat zou ik je vakantiedata melden aan de voorzitter zodra je die hebt bepaald.
Als dan een assisesproces wordt voorbereid worden van die lijst 60 personen mensen aangewezen. Dit gebeurt tenminste 2 dagen voor het proces. Dan mag je nog een verzoek om vrijstelling richten aan de voorzitter. Die beslist dan of je vrijstelling krijgt.
Als je geen vrijstelling krijgt is nog steeds niet zeker of je feitelijk wordt opgeroepen. Uit al de kandidaat-juryleden die géén vrijstelling hebben moet namelijk alsnog worden geloot wie daadwerkelijk in de 12-hoofdige assisenjury zal zitten.
Als je daar in zit en dan nog weigert kun je dus zo een boete krijgen.
Toegevoegd op 24 mei 2018 20:17: tekst
Poet
5 jaar geleden
De kans dat iemand opgeroepen wordt als kandidaat-jurylid bij een proces in een van de Belgische hoven, tijdens het maken van een wereldreis is nihil. Als u weet dat u opgeroepen kan worden om te zetelen in een assisenjury en u gaat een wereldreis maken dan dient u dit te melden aan de Voorzitter van het Hof. U krijgt dan antwoord van de griffie die uw argumenten aanvaardt of verwerpt.
Het hof van assisen bestaat uit drie beroepsmagistraten, bijgestaan door een jury van twaalf burgers die door het lot worden aangewezen. De jury wordt voor elk assisenproces opnieuw samengesteld.
Er vindt om de vier jaar een loting plaats in een (theoretisch) openbare zitting van de rechtbank van eerste aanleg van het gerechtelijk arrondissement waarin zich het assisenhof bevindt (op Tongeren na is dat steeds de provinciehoofdstad).
Op basis van de kieslijsten van de hele provincie wordt een selectie gemaakt van Belgen tussen 30 en 60 jaar die de komende vier jaar opgeroepen kunnen worden om te zetelen in een assisenjury.
Op die lijst staan burgers die ingeschreven zijn in het kiezersregister
de burgerlijke en politieke rechten genieten
tussen 28 en 65 jaar oud zijn
kunnen lezen en schrijven
geen strafrechtelijke veroordeling tot een gevangenisstraf van meer dan vier maanden of tot een werkstraf van meer dan 60 uur hebben opgelopen.
U weet dus ruim van tevoren of u op de kieslijst staat.U kunt met het maken van een wereldreis hier rekening mee houden en het de gemeente schriftelijk meedelen.
Een eventuele oproep komt namelijk niet uit de lucht vallen.

Hebt u onverhoopt toch een oproep gekregen dan dient u om vrijgesteld te worden, de toelating te vragen aan de voorzitter van het hof die oordeelt op basis van de redenen die u aanhaalt om niet te zetelen. Bv. een voorgenomen wereldreis. U krijgt dan antwoord van de griffie die uw argumenten aanvaardt of verwerpt. Bij verwerping dient u zich in geval op de aangegeven dag melde op de rechtbank. U kunt uw bezwaren nogmaals uiteenzetten en het hof zal dan beslissen of u wordt vrijgesteld.
In het uiterste geval is er nog de onsympathieke mogelijkheid om te weigeren de eed af te leggen of zonder toelating het proces te verlaten. U riskeert dan wel een hoge boete die kan oplopen tot € 5.000,--. Het is maar net wat de voorgenomen wereldreis u waard is.
Mede-Jurylid van een hof van assisen is een verantwoordelijkheid die ik eigenlijk niet eens in de handen wil leggen van iemand die het maar een stomme oproep vindt.