Wat zijn de juridische mogelijkheden bij overmatige geluidsoverlast van de buren?

Twee huurders> van dezelfde woningcorporatie.
Voor als ze je de woning uit wil hebben.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (3)

Jij kunt daar zelf juridisch gezien niets aan doen, jij hebt immers geen overeenkomst met hen. De stappen die je wel kunt nemen:
- Spreek de buren aan op hun overlast.
- Schakel de politie in als het echt de spuigaten uitloopt.
- Als dat nog niet helpt, meld het bij de verhuurder, die kan eventueel wel juridische stappen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verhuurder is verplicht je je woongenot te garanderen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het antwoord is in de kern onjuist. Er zijn voor de huurder die last heeft van overmatige geluidsoverlast zeker wel juridische mogelijkheden.
Dat de huurder geen huurovereenkomst heeft met de herriemaker speelt geen rol.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
JoanDArc, vragensteller richt zich op de mogelijkheid de overlast bezorgende huurder uit het huis te (laten) zetten. Daar heb je zelf als andere huurder geen enkele mogelijkheid toe, dat zal via de rechter of via de verhuurder moeten. Die kun je dus inschakelen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
JanJ2002, u bent echt niet goed geïnformeerd. De juridische mogelijkheid voor de buren is een advocaat inschakelen en een gerechtelijke procedure voor verzoek om uitplaatsing te beginnen. Via zo'n gerechtelijke procedure kan de gemeente de opdracht krijgen de woning fysiek dicht te timmeren en de huurovereenkomst te laten ontbinden.
De getergde huurder heeft wel degelijk juridische mogelijkheden om het zover te laten komen, deze kan een advocaat gespecialiseerd in het huurrecht hem vertellen.
Nogmaals, met wie de huurder een huurovereenkomst heeft speelt geen rol.
Neem een advocaat in de armen en laat hem de verhuurder er op wijzen dat jou woongenot wordt aangetast.

Je moet dan wel met deugdelijke bewijzen komen dat er ook werkelijk met grote regelmaat sprake is van geluidsoverlast en niet van normale woongeluiden die bij de buurt / gezin passen hore.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Dat is in ieder geval één van de mogelijkheden om de bewoner die overlast veroorzaakt aan te pakken. Mits de advocaat de lastpost ook meedeelt welke gevolgen hem te wachten staan.
Laat de buren weten dat u last hebt van hun geluiden. Bekijk met de overlastbezorgers of er door praktische maatregelen de situatie verbeterd kan worden. Om een huisuitzetting verzoeken is het allerlaatste stadium van de procedure die als gevolg van de overlast wordt gevolgd. Ik vrees dus dat het stadium –praten- al lang geleden gepasseerd is.

Kijk na of er een reglement is. Voor woningen van woningbouwverenigingen zijn vaak woonregels of huishoudelijke reglementen opgesteld. Daarin staan soms bepalingen over geluidsoverlast.
Meld overtredingen van deze regels bij uw woningbouwvereniging, bewonerscommissie of bij de gemeente, bij voorkeur schriftelijk.
In veel gemeenten en provincies is een meldpunt overlast. Kijk op de website van uw gemeente of er in uw gemeente zo’n meldpunt is. Na uw melding kan een rapporteur langskomen en als dat nodig is andere instanties inschakelen.
Als er een buurtbemiddelaar is of toezichthouder kan deze de klachten bundelen. Kijk voor meer info over buurtbemiddeling op de website van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.
https://hetccv.nl/onderwerpen/buurtbemiddeling/achtergrondinformatie/

Als dit allemaal niet heeft geholpen kunt u vragen aan de politie om op te treden. Dat kan namelijk als er sprake is van een strafbaar feit, zoals verstoring van de openbare orde.In veel gemeenten is burengerucht strafbaar volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ook nachtelijk burengerucht is strafbaar. De politie kan bijvoorbeeld een proces-verbaal opmaken, of -na een waarschuwing- geluidsapparatuur of muziekinstrumenten in beslag nemen.
Sinds 1 juli 2017 is de Wet aanpak Woonoverlast in werking getreden. De wet staat ook bekend als de 'Aso wet'. Hierbij kan de burgemeester een maatregel opleggen bij ernstige en herhaaldelijke overlast.
Voor meer informatie, onder andere over juridische mogelijkheden om geluidsoverlast aan te pakken: Juridsch Loket, Eigen Huis of Stichting Geluidshinder.
In het uiterste geval kunt u met behulp van een advocaat aan de rechter vragen om de buren te verbieden met de geluidsoverlast door te gaan. U moet dan wel bewijzen dat de geluidsoverlast onrechtmatige hinder oplevert. Een positieve uitkomst van een rechtszaak kan geen enkele advocaat u bieden. Het gaat altijd om een afweging van belangen.
Veroorzakers van structurele geluidsoverlast kunnen uiteindelijk uit hun huis gezet worden. Dat geldt voor huurders en eigenaren van een woning.