Mag je officieel met de fiets door de heinenoordtunnel fietsen?

Naast de gewone tunnel voor auto's blijkt er ook een soort fietstunnel te zijn ernaast. Er blijken twee buizen onder de oude maas door te lopen. Hoewel het er wel op lijkt dat er een echte fietstunnel is zie je op onderstaand filmpje dat bij ingang van de tunnel een bord staat dat het verboden is om in te fietsen. Nu zie je wel dat er twee tunnels zijn maar je zou verwachten dat de meest rechter tunnel voor de aankomende fietser is bedoeld, maar toch staat dat bord daar. Moeten de wielrenners op het filmpje dan de linker tunnel nemen of afstappen?? Waarom zou dat dus verboden zijn bij deze rechter tunnel dan?
Zie 0:35 voor verbodsbord:https://www.youtube.com/watch?v=eBlCaxo0xOo

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
10.2K
ronron1212
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heinenoordtunnel
LeonardN
5 jaar geleden
Zelden zo'n rare opeenvolging van borden gezien. Verboden voor
1. gesloten voor voetgangers c16
2. gesloten voor alle motorvoertuigen c12 (behalve brommers en tractoren)
3. gesloten voor fietsers c14 Je loopt zo als fietser in een soort fuik waar je niet legaal uitkomt. Immers afstappen maakt je een voetganger.
Brommers en tractoren zouden er dus door mogen. Voor fietsers klopt de situatie niet in mijn ogen. Misschien heb ik wat gemist.

Antwoorden (4)

De 3e tunnelbuis is die voor voetgangers en fieters.
De buis die zij nemen is die voor agrarisch-verkeer en scooters. Daar mogen ze dus niet komen.

Er zijn dus als het ware drie tunnels (snelweg / landbouwverkeer / voetgangers & fietsers)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het ene tunnelgat is voor landbouwvoertuigen en dat is verboden voor fietsers. Maar het andere - later gebouwde - tunnelgat, dat wél voor fietsers bestemd is begint en eindigt met een lift en/of roltrap. Wielrenners hebben geen zin in het oponthoud van dat tussenvervoer naar beneden en naar boven en nemen daarom toch illegaal de andere route.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Bevindt die lift/roltrap net voor de ingang van de tunnel waar het c14 bord staat? Want ik vind het een uiterst verwarrende situatie.
Amadea
5 jaar geleden
De ingang voor voetgangers en fietsers ziet er zó uit: http://educatief.historischbarendrecht.nl/de-heinenoordtunnels/articles/de-tweede-heinenoordtunnel.html#lb725-3 en je komt er door de in het rood aangegeven wegwijzerborden te volgen: http://educatief.historischbarendrecht.nl/de-heinenoordtunnels/articles/de-tweede-heinenoordtunnel.html#lb725-1
LeonardN
5 jaar geleden
Welke fout (als ze er al een maken), maken de fietsers in het filmpje (of wellicht ervoor), zodat zij een in soort juridische fuik lopen? Of mogen zij afstappen voor de tunnel en links de tunnel ingaan en weer opstappen?
Nee ze moeten de linkertunnel nemen. Zie hier de route: https://www.youtube.com/watch?v=OHM3QLmXPBY hoewel dit niet de bedoeling lijkt, zie ik ook niet hoe een fietser nou moet weten dat hij niet de route kan nemen tot deze wordt geconfronteerd met het c14-bord direct voor de rechter tunnel.
----
Antwoord moet zijn: Ja, maar niet door de tunnel die de fietsers in jouw filmpje nemen.
Toegevoegd op 10 mei 2018 11:21: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Dat verbodsbord moet er dan twee jaar later bij geplaatst zijn dan, want dit filmpje is van 2012 en daar staat het niet volgens mij.....of misschien wel helemaal aan het begin.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat is dus mijn vraag hier. Het lijkt er op dat de fietsers niks fout doen, tot op het moment van het daadwerkelijk de tunnel in rijden, maar wellicht zien we een eerder bord niet en is het c14 bord een herhaling van een eerder bord. Wellicht is het bord daar geplaatst om mensen die uit de lift komen niet alsnog die tunnel in te laten gaan.
Over de originele tunnel vind je op https://nl.wikipedia.org/wiki/Heinenoordtunnel deze tekst:

"De tunnel heeft twee buizen, met in iedere buis oorspronkelijk twee stroken snelweg en een strook voor het langzame verkeer en fietsers.

Omdat bleek dat deze tunnel voor een te kleine capaciteit was gebouwd, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer."

en verder nog:

"Tweede Heinenoordtunnel De Tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de westelijke buis 3 rijstroken."

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Heinenoordtunnel vind je:

"De Tweede Heinenoordtunnel of de 2e Heinenoordtunnel is de langzaamverkeerstunnel van de Heinenoordtunnel. De tunnel loopt vanaf Heinenoord naar Barendrecht en heeft twee tunnelbuizen: een voor agrarisch verkeer en een voor fietsers en voetgangers (ook wel Derde Heinenoordtunnel of 3e Heinenoordtunnel). De agrarisch-verkeerstunnel wordt ook gebruikt door scooterverkeer.

Geschiedenis

Tot 1991 kon het langzaamverkeer over een speciaal gereserveerde strook van de Heinenoordtunnel. Er werd in 1991 bepaald dat de stroken voor de snelweg uitgebreid moesten worden en de strook voor het langzame verkeer in de oostelijke buis verdween."

Op de foto's zie je de ingang van de tunnelbuis voor fietsers en voetgangers. Ja, je mag dus officieel door de Heinenoordtunnel fietsen, maar je zal daartoe eerst gebruik moeten maken van de lift.
Toegevoegd op 10 mei 2018 11:47: bron, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Antoni