Is een fake-ID bezitten illegaal?

Ja, ik weet dat het tonen/gebruiken van een nep-ID naar bijvoorbeeld de politie illegaal is. Maar is het ook illegaal om bijvoorbeeld een Duitse nep-ID in bezit te hebben gewoon voor de lol zonder deze voor (mogelijk) strafbare zaken te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zie
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/532488/enkel-bezit-vals-paspoortid-strafbaar/
LeonardN
5 jaar geleden
@Turfgraver En wat moet de vrager concluderen? Ik zie het antwoord van ronron niet als antwoord op de daar gestelde vraag, laat staan op de hier gestelde vraag.
TurfGraver
5 jaar geleden
Art 231.2
"Met dezelfde straf wordt gestraft hij die in het bezit is van een reisdocument waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat het vals of vervalst is...."
LeonardN
5 jaar geleden
Dus wat is volgens jou het antwoord op de vraag?
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja. Dat is illegaal (anders zou je niet gestraft kunnen worden).
LeonardN
5 jaar geleden
Dank u, dat lijkt me een antwoord op deze en de andere vraag.

Antwoorden (1)

Het bij je hebben (voorhanden hebben) van een reisdocument of een identiteitsbewijs dat afgegeven is door een dienst of organisatie van vitaal of nationaal belang, als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het vals of vervalst is kan gestraft worden met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of een geldboete van de vijfde categorie.
Bij het constateren van het bij zich dragen in het openbaar van een dergelijk vervalst document wordt er van uitgegaan dat dit gebeurt met kwade bedoelingen. Vandaar de strafbaarstelling voor het bij zich hebben.

Zie artikel 231 lid 2 Wetboek van Strafrecht en de Artikel 1 lid 1 en 2 van de Wet op de Identificatieplicht.
Artikel 231 laatst gewijzigd op 20 april 2016