Mag je zelfstandig dierproeven doen voor PWS?

Ik wil met een vriendin een onderzoek doen naar het leergedrag van knaagdieren.
We zijn van plan om:
- vier konijnen
-vier ratten
-vier gerbils
- vier cavia's
te kopen. Nu wilden we dus verschillende onderzoeken doen, bijvoorbeeld hoe lang het
duurt om een konijn een high-five te leren en dat vergelijken met een cavia.
Nu hoorde ik dus van een docent dat dit volgens de wet niet is toegestaan. Je mag alleen maar observeren, maar geen proeven doen ofzo. Is dit echt zo?
Ik ga de dieren goed verzorgen, ik zorg in ieder geval al voor grote hokken en genoeg speeltjes.
Mag je volgens de wet geen kleine, onschadelijke onderzoekjes doen met knaagdieren?
Na het PWS houden we de dieren gewoon, dus het zijn huisdieren.
Alvast bedankt!
Toevoeging: we hebben er goed over na gedacht, we weten wat we doen en welke verzorging de dieren nodig hebben. De high-five was maar een voorbeeld, we willen eigenlijk ingewikkeldere onderzoeken doen. We onderzoeken de verschillen in leergedrag tussen knaagdieren, maar we hebben nog niet echt een hoofdvraag verzonnen. Ja, we weten dat we voor 16 dieren moeten zorgen... :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Jij wil geen onderzoek doen maar de dieren kunstjes aanleren. Daarbij wil je dus ontdekken welk dier sneller een kunstje leert. Onderzoeken of proeven doen is echt iets anders.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"- vier konijnen
- vier ratten
- vier gerbils
- vier cavia's
(...)
Na het PWS houden we de dieren gewoon, dus het zijn huisdieren." Dat gaat dus om 16 individuen !!!
16 dieren waar voor gezorgd moet worden.
Dus eten, drinken, schone hokken en niet te vergeten aandacht !
Ook tijdens vakanties / mooi weer / als je geen zin hebt. Voor een aantal jaren te komen. Heb je (jullie ?) daar écht wel goed over nagedacht ?!?
Erna55
6 jaar geleden
Ook al zou het juridisch mogen... dit is de slechtste reden om 16 huisdieren te nemen.
Daarbij denk ik dat de docent dit niet goed zal keuren als PWS.
Castle
6 jaar geleden
Wat wil je doen met de informatie dat bijvoorbeeld een Rat sneller een high-five geeft dan een cavia? Dan niet te spreken over de verschillende kooien/hokken die je moet schoonhouden en de beestjes aandacht geven. Ook niet vergeten dat cavia's van nature nachtdieren zijn. Ook zit er verschil tussen tamme en wilde dieren. Wat de uitkomst en het nut van deze 'onderzoeken' zijn zal dus altijd meer vragen oproepen dan ze beantwoorden.
paulus811
6 jaar geleden
Op zich is het allemaal niet verboden wat je wilt en als je de dieren goed verzorgt is er niet veel op tegen om ze kunstjes te leren zolang het voor de dieren plezierig blijft. Maar er is een groot risico dat dieren onderling gaan vechten, je kunt niet zomaar 4 cavia's bij elkaar zetten zonder risico op een knokpartij. Of dat voor de overige soorten geldt weet ik niet, maar ik zou het onderzoek beginnen met uitzoeken of dieren bij elkaar kunnen.

Antwoorden (1)

Denk asjeblieft éérst goed na voor je dieren in huis neemt !!! (zie mijn reaktie bij je vraag)
Zéker wanneer het over 16 dieren tegelijk gaat.

Maar om je concreet antwoord te geven:

Wanneer je dieren goed verzorgd mag je ze best proberen een kunstje te leren. Dat je daarbij de tijd bijhoud om te kijken hoe lang het duurt om ze dat kunstje te leren maakt het nog geen dierproef (in juridische zin)

Dus ja, het mag.

Maar je hebt wel de verantwoording voor de goede verzorging van de dieren VOOR DE REST VAN HUN LEVEN !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
En ja, we hebben er goed over na gedacht :)
Mijn vriendin neemt de cavia's en de gerbils,
ik de konijnen en de ratten. Ratten leven zo'n twee jaar, dus zo lang is dat niet :)
Bovendien weet ik wel wat de verzorging inhoudt, en met een goede training zal de verzorging ook niet zoveel tijd in beslag nemen (denk aan zindelijk maken enzo).
Ze krijgen een grote ren en een groot hok, dus ze zullen zich niet snel vervelen :P
Ik ben elke dag lang genoeg thuis om ze te verzorgen, en er is altijd wel iemand thuis die naar hen omkijkt.
Bedankt voor het antwoord!
Erna55
6 jaar geleden
Hie denk je konijnen, cavia's, ratten en gerbils zindelijk te krijgen ?