Ben ik strafbaar als ik een vluchteling uit Italië naar Nederland breng?

Stel dat ik die vluchteling met de auto zou ophalen en ik word ergens halverwege betrapt. Wat zou dan voor mij het risico zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Iets met mensen smokkel...
Antoni
6 jaar geleden
De Nederlandse wetgever heeft mensensmokkel strafbaar gesteld in artikel 197a lid 1 van het Wetboek van Strafrecht. "Hij die een ander behulpzaam is bij het zich verschaffen van toegang tot of doorreis door Nederland, een andere lidstaat van de Europese Unie, IJsland, Noorwegen of een staat die is toegetreden tot het op 15 november 2000 te NewYork totstandgekomen Protocol tegen de smokkel van migranten over land, over de zee en in de lucht, tot aanvulling van het op 15 november 2000 te NewYork totstandgekomen Verdrag tegen transnationale georganiseerde misdaad, of hem daartoe gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaft, terwijl hij weet of ernstige redenen heeft te vermoeden dat die toegang of doorreis wederrechtelijk is, wordt als schuldig aan mensensmokkel gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie." Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2018-01-01#BoekTweede_TiteldeelVIII_Artikel197a.
fisbel
6 jaar geleden
Het risico is dat u een hoge boete moet betalen. De straf per gesmokkelde vluchteling is tegenwoordig € 6000 of hoger. Lees: https://www.telegraaf.nl/nieuws/234826/celstraffen-en-megaboetes-voor-mensensmokkel
Edraket
6 jaar geleden
Als geen sprake is van winstbejag,
dan is er ook geen sprake van mensensmokkel
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag. En ik denk niet dat het antwoord helemaal correct is dat jij strafbaar zou zijn. Hangt af van de vluchteling (oorlog of gelukszoeker) en of jij er geld aan verdiend. Als jij geen financieel gewin hebt kan je niet spreken van smokkel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je met diegene trouwt (kan ook gewoon alleen op papier zegmaar) dan mag het
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je met diegene trouwt (kan ook gewoon alleen op papier zegmaar) dan mag het

Antwoorden (1)

Ja, dan ben je strafbaar. Je zal waarschijnlijk worden beschuldigd van mensensmokkel.

De Nederlandse wetgever heeft mensensmokkel strafbaar gesteld in artikel 197a lid 1 van het Wetboek van Strafrecht.

"Hij die een ander behulpzaam is bij het zich verschaffen van toegang tot of doorreis door Nederland, een andere lidstaat van de Europese Unie, IJsland, Noorwegen of een staat die is toegetreden tot het op 15 november 2000 te NewYork totstandgekomen Protocol tegen de smokkel van migranten over land, over de zee en in de lucht, tot aanvulling van het op 15 november 2000 te NewYork totstandgekomen Verdrag tegen transnationale georganiseerde misdaad, of hem daartoe gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaft, terwijl hij weet of ernstige redenen heeft te vermoeden dat die toegang of doorreis wederrechtelijk is, wordt als schuldig aan mensensmokkel gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2018-01-01#BoekTweede_TiteldeelVIII_Artikel197a.
Toegevoegd op 11 april 2018 20:47: bron
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni - Poeh, dat is duidelijk. Dankjewel voor je antwoord! Vermoed dat die (maximale) gevangenisstraf is voor degenen die dit doen voor grof geld, onder mensonterende omstandigheden en op grote schaal. Zou een stevige geldboete worden dan waarschijnlijk.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, ik denk dat je vermoedens correct zijn. Een geldboete van de vijfde categorie is (per 1 januari 2018) overigens meer dan € 20.750, maar maximaal € 83.000. Die bedragen vind je terug in artikel 23, lid 4, van het Wetboek van Strafrecht: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2018-01-01#BoekEerste_TiteldeelII_Artikel23.