waarom is in Nederland legaliseren van (soft)drugs ongeveer onmogelijk?

er wordt steeds verwezen naar internationale verdragen onder meer in kaden van de UNO, die dat onmogelijk maken. maar waarom lukt dat in andere landen wel? ook in deelstaten van de Verenigde Staten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het antwoord is in principe simpel: politieke onwil.
Als de regering en (een meerderheid van) het parlement de wet willen wijzigen, dan kan dat gewoon. Maar tot op heden was een meerderheid daar op tegen.
Verwijzen naar verdragen en zo, dat is gewoon om argumenten te zoeken bij je standpunt. Met evenveel overtuigingskracht kun je het tegenovergestelde beweren.
Wel hebben we al jaren het zogeheten gedoogbeleid, wat in feite ook een (gedeeltelijke) legalisatie is. In grote delen van Amerika word je nog gewoon opgepakt als je ook maar één joint op zak hebt. Daarkennen ze de term 'gedogen' niet.
teusvh