Hoeveel liter benzine mag ik maximaal tanken om er vervolgens mee naar het buitenland te gaan?

We willen naar het oostblok rijden, maar eerst even langs Luxemburg om te tanken. Met hoeveel mag je maximaal de grens over?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
25.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Volle tank. Dus zo groot als je (standaard) tank van de auto is.
LeonardN
6 jaar geleden
Zal thuis even zoeken maar lees al 6x40 liter. 240 liter dus. Nl dus nog even kijken voor eu
Inekez1
6 jaar geleden
In Luxemburg is het verboden om losse jerrycans met brandstof te vervoeren in je auto. Dus meer dan er in je tank past is niet toegestaan. Als je er veel voor moet omrijden bespaar je er niets mee. Neem gewoon de kortste route en tank in Duitsland, dat is al goedkoper dan Nederland. Een route zonder al te veel hoogteverschil rijdt zuiniger dan eerst naar het zuiden rijden (naar Luxemburg) en dan naar het oosten. Je brandstof is dan wel goedkoper, maar je hebt er meer van nodig. Je bespaart niet of nauwelijks geld, het kost extra tijd en is belastender voor het milieu.
Reddie
6 jaar geleden
@TurfGraver, @LeonardN,
Lees het antwoord van Inekez1.
Als je méér in je auto hebt ben je bezig met het vervoer van gevaarlijke stoffen.
En daar heb je een vergunning voor nodig.
Inekez1
6 jaar geleden
@Reddie. Om de één of andere - voor mij onbegrijpelijke - reden is het in Nederland gewoon toegestaan om rond te rijden met 240 liter vloeibare brandstof in jerrycans achter in je auto. Enige voorwaarden zijn dat het vervoer niet bedrijfsmatig is (door particulier), dat de brandstof voor eigen gebruik is, dat het niet lekt en dat de houders (= jerrycans of vaten) een maximale inhoud hebben van 60 liter.
Of de inhoud van de benzinetank van je auto meegerekend moet worden in die 240 liter is niet duidelijk, maar volgens mij hoeft dat niet. https://www.ilent.nl/onderwerpen/gevaarlijke-stoffen-vrachtwagen/voorbereiden-vervoer-gevaarlijke-stoffen-over-de-weg/vrijstellingen-adr
TurfGraver
6 jaar geleden
@Reddie, lees mijn reactie.
Heb ik het ergens over jerrycans (of ander manier van méér)?

Antwoorden (1)

De regels voor het vervoer van reservebrandstof zijn per land verschillend. In Luxemburg is het helemaal niet toegestaan om brandstof in een losse jerrycan te vervoeren. Op de heenweg kun je in Duitsland al goedkoper tanken dan in Nederland. In Oostenrijk en de oostbloklanden is het nog goedkoper om te tanken, soms ook goedkoper dan in Luxemburg.

Voor de heenweg heeft het geen zin om brandstof in jerrycans mee te nemen. Hoe verder je naar het oosten rijdt, hoe goedkoper je aan de pomp kunt tanken. Het heeft dus alleen zin op de terugweg.

In veel landen geldt een maximum van 10 of 20 liter wat je aan reservebrandstof mag meenemen. Je kunt dus 2 lege jerrycans van 10 liter meenemen, of ze in Polen kopen. Ook in Polen kun je goedkoop tanken en daar (en in Duitsland) mag je maximaal 20 liter reservebrandstof bij je hebben. Gooi de jerrycans nogmaals vol in Duitsland voordat je weer door Nederland rijdt. Heb je nog geen jerrycans, bedenk dan of het wel de moeite waard is om ze apart voor deze reis aan te schaffen. Het prijsverschil voor benzine tussen Polen en Duitsland is nog geen 30 cent per liter, dus een voordeel van 6 euro voor die 20 liter die je extra kunt tanken. Het prijsverschil tussen Duitsland en Nederland is ongeveer 15 cent per liter, dus daar haal je nog een voordeel van 3 euro. Ga je 2 jerrycans kopen van 10 liter, dan ben je je voordeel al weer kwijt.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Top! Bedankt voor je antwoord!