Op welke rechtsgrond/feiten is deze moeder, wiens kind een feestje met alcohol gaf nu veroordeeld?

https://nos.nl/artikel/2083678-moeder-beboet-om-dronken-meisje-op-feestje-van-dochter.html
Is er een uitspraak te vinden? De nieuwsberichtgeving op websites vind ik uiterst verwarrend.

LeonardN
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is de vrouw niet aangerekend dat zij alcohol schonk in een privé situatie, want gek genoeg is dat niet strafbaar, maar dat zij niet voldoende toezicht heeft gehouden waardoor dat 14 jarig meisje teveel heeft gedronken, dus als je een feestje organiseert heb je verantwoordelijkheid dat alles ordentelijk verloopt. https://www.omroepwest.nl/nieuws/3049305/Rechter-Den-Haag-straft-moeder-nadat-14-jarig-meisje-laveloos-raakt-op-feest-in-De-Lier
LeonardN
6 jaar geleden
Dat is dus het hele probleem van al die berichten die je vindt, over dit geval. Het is allemaal verslaggeving die van alles beweert, maar een wetsartikel of een link naar de rechtsspraak zelf zou het geheel stukken verduidelijken. Ook de persrechter is wat onduidelijk voor zover het stukje gaat.
".....dus als je...."
En zo wordt er weer een idee geboren. Dat is dus interpretatie van interpretatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt me, dat in verband met de gevoeligheid van de zaak er uiterst terughoudend wordt gedaan met openbaring. Denk bijv. aan leeftijd meisje, omvang van het plaatsje en het was de eerste keer voor de rechtbank in Den Haag dat over deze zaak uitspraak over werd gedaan. Merk ook op dat de zaak pas voorkwam na 2 jaar (meisje > 16 jaar?). Als je een feestje viert en minderjarigen worden dronken, dan ben je strafbaar. Punt uit.
Dit moet dan ook de boodschap zijn. Over de toedracht zullen altijd indianenverhalen ontstaan, maar dat is verder niet relevant. Mijn indianenverhaal (of logica) is dat de vrouw nagelaten heeft toezicht te houden en dat haar dus grove nalatigheid ten laste gelegd kan worden. Aansprakelijkheidsrecht dus.
LeonardN
6 jaar geleden
"Als je een feestje viert en minderjarigen worden dronken, dan ben je strafbaar. Punt uit.
Dit moet dan ook de boodschap zijn." Hier is zoveel op af te dingen. Kijk enkel al naar de leeftijd van 16 die genoemd wordt. Daarnaast is zal het er aan liggen in hoeverre je wist of kon weten dat er alcohol gedronken werd en hoeveel. Dat soort vraagtekens zou dus met de rechtspraak en dus een artikelnummer duidelijker worden. "Dat feit wordt de vrouw dan ook niet verweten, maar dus wel dat er sterke drank is geschonken en het meisje in het ziekenhuis terechtkwam." Nu is opeens de dronkenschap op zich weer geen issue?! en sterke drank wel?!.
Wat ik me dus voorstel is dat de berichtgeving hieromheen ook vol zit van aannames en onhandig geformuleerde uitspraken.

Antwoorden (2)

Voor kinderen van 0 tot en met 14 jaar zijn de ouders rechtelijk aansprakelijk. Er hoeft die ouders niets verweten te worden, maar toch draaien ze dan meestal op voor het gedrag van hun kind. Hier zijn echter wel een paar uitzonderingen op, zo geldt dit niet als het kind niet aansprakelijk zou zijn geweest als het kind volwassen zou zijn. De moeder zelf heeft dus niets verkeerd gedaan, zij wordt puur veroordeeld omdat haar kind nog 14 of jonger was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Sorry. maar ik heb het idee dat je niet echt iets van de vraag snapt, of het verhaal in de link gelezen hebt. Het is niet de moeder van de 14-jarige die veroordeeld is bijvoorbeeld.
Utrecht
6 jaar geleden
De moeder heeft wel wat verkeerd gedaan. Ze heeft toegestaan (of in ieder geval in haar huis laten gebeuren) dat minderjarigen alcohol hebben gedronken. En nog zoveel dat er een in het ziekenhuis van is geraakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat hier om een strafzaak, niet om een private kwestie. Weliswaar levert een strafbaar feit doorgaans een onrechtmatige daad op, maar dat is dus niet hetzelfde.
Het is dus mogelijk dat het comateuze meisje of haar ouders naast deze strafzaak ook zelf een actie uit onrechtmatige daad starten, als het meisje daardoor schade heeft geleden. In deze zaak ligt art. 252 Wetboek van Strafrecht voor de hand.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/252.html NB. Frappant overigens dat dit in De Lier heeft plaatsgevonden. What's in a name.. ;-)
Een moeder organiseerde in een bedrijfskantine een sweet 16-party voor haar dochter. Hierbij was een 14 jarig meisje een van de genodigden.
Het schenken van sterke drank aan minderjarigen op een privéfeestje is niet verboden. Degene die het feest organiseert moet er voor zorgen dat het alcoholgebruik van iedere (minderjarige) gast binnen de perken blijft.
Artikel 252 lid 2 van het wetboek van strafrecht is niet van toepassing. Het 14jarige kind is niet dronken gevoerd door de vrouw. De alcohol die aanwezig bleek te zijn is niet door de vrouw geschonken.
Het gaat er bij de uitspraak niet om dat de vrouw het (overmatige) alcohol gebruik niet gezien heeft en dit ook niet heeft geschonken tijdens het feestje. Het kind heeft zichzelf op eigen kracht (en misschien wel bewust) buiten het toeziend oog van degenen die toezicht moesten houden laveloos gedronken door middel van zelf meegebrachte perzikwijn en bier.
De vrouw is volgens de rechtbank schuldig door het onvoldoende toezicht houden op de jonge genodigden en het niet in de hand houden van het alcoholgebruik van de minderjarigen.
De vrouw had moeten en kunnen weten door de aanwezigheid van de talloze lege flessen sterke drank die op de bar stonden dat er alcohol genuttigd werd en dus als verantwoordelijke organisator veel eerder in moeten grijpen.