Wie is hier schuld (verkeersongeval)?

Ik reed met mijn snorscooter op een weg en voor mij reed een busje. Iets verder op de weg is een uitrit/weg naar rechts (zie foto). Ik reed op de weg rechtdoor ervan uitgaande dat ik gewoon door kon rijden en de auto rechts kon inhalen (op deze weg is geen fietspad). Nu bij de uitrit sloeg deze auto plots voor mij af en remmen kon niet meer (het regende ook erg die dag), ik ben toen uit een schrik reactie de stoep op gereden en daar hebben wij elkaar geraakt. De linkerkant van de scooter kwam tegen de rechter voorkant/bumper van het busje. Mijn scooter is overigens helemaal kapot en het busje heeft bijna geen schade.

De tegenpartij beweerd nu dat het mijn schuld is omdat ik op de stoep reed. Dit is overigens mijn eerste ongeval en heb totaal geen idee hoe en wat ik nu moet doen. Ik heb de contact gegevens genoteerd en er is afgesproken om morgen even samen het verzekeringsblad in te vullen samen, maar beide partijen moeten akkoord gaan en gezien hij vindt dat ik schuld ben ik bang dat we hier niet uit gaan komen..
Edit: Is het nu mijn schuld of de schuld van de tegenpartij? Ben ik fout omdat ik hem wou inhalen of maakt dat niet uit omdat er geen fietspad op deze weg is? Normaal hoort een (snor)fiets gewoon langs de auto's af te kunnen rijden. Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaf hij ook geen knipperlicht aan en gaf zelf al aan mij helemaal niet gezien te hebben.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Utrecht
6 jaar geleden
Op het schadeformulier hoef je geen schuldbekentenis te geven: je beschrijft beiden alleen heel feitelijk de situatie en wat er gebeurd is. Indien nodig gaan de juristen van beide verzekeringen later wel met elkaar in gevecht over de schuldvraag.

Antwoorden (4)

Je mag niet rechts inhalen. Je zit dus fout.
6 jaar geleden
Het gaat kennelijk over de Spoorstraat hoek Dominicanenstraat te Venlo.
De uitweg rechts lijkt op de geplaatste Streetview foto een soort inrit, overdekt, maar het is blijkbaar toch een echt zijstraatje, terwijl de stoeprand verlaagd langs de Spoorstraat doorloopt.

Je uitgangspunt dat je het busje rechts kon inhalen is onjuist. Als er geen fietspad is moet je links inhalen.

Indien het busje al bijna stilstond met werkende richtingaanwijzer (aangevend: “ik ga rechtsaf”), dan had je mogen aannemen dat hij jou als rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang verleende. Maar jij mag geen voorrang némen, én je mag niet rechts inhalen. Zeker in het beschreven geval niet omdat het niet duidelijk was waaróm hij hier langzaam reed.
Hij moet normaal gesproken rechts houden en niet zoveel ruimte laten dat jij hem rechts voorbij kúnt. Maar dat is een vergeeflijke handelwijze waar de auto rechtsaf op het eerste gezicht min of meer de stoep op moet draaien zoals hier.

Maar ook al was jij verkeerd aan het inhalen, dan nóg mag hij je niet hinderen.
En stel dat jij inderdaad al op de stoep reed (ongeoorloofd en op deze plek bovendien érg onwaarschijnlijk), dan nóg had hij je niet mogen hinderen, of je nou in een in looppas voortgeduwde rolstoel zat of op een gevaarlijk op de stoep rijdende snorscooter!

Jij reed niet zoals het hoort, maar hij lijkt me toch de aan deze aanrijding (meest) schuldige partij.
Toegevoegd op 28 maart 2018 18:26: afbeelding
Plaatje bij antwoord
6 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik zie aan het nieuwe antwoord van @peterjbruins dat fietsers en snorfietsers ander verkeer wél rechts mogen inhalen. “RVV artikel 11.3: Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.” En dat geldt óók voor snorfietsers. Dát wist ik niet!
'Plus'
Mijn bewering dat vraagsteller eigenlijk niet rechts had mogen inhalen is daarmee ontkracht. De conclusie dat het aan de automobilist lijkt te liggen heeft door de bijdrage van peterjbruins dus een duidelijk betere onderbouwing.
Jammer dat een van de minnaars dat niet even erbij gezet heeft ...
Recht door gaat vóór afbuigend verkeer. De automobilist heeft schijnbaar niet goed gespiegeld en jou niet gezien. Zijn fout.
jc54
6 jaar geleden
De bestuurder van het busje is 100% aansprakelijk. Jij deed volgens de wet niks fout.

Deze conclusie heb ik kunnen trekken uit deze wetten:
- RVV artikel 2b: De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
- RVV artikel 11.3: Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
- RVV artikel 18.1: Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Samenvattend: Voor snorfietsers gelden dezelfde verkeersregels als voor fietsers. Fietsers mogen andere bestuurders rechts inhalen. Wanneer men afslaat, dient men verkeer dat naast hem rijdt (links én rechts, op dezelfde weg, waar het trottoir dus ook deel van uit maakt) voorrang te verlenen.
Lijkt mij duidelijk.