Wat te doen met verkeerd geleverde producten?

Van een webwinkel kreeg ik een pakket met daarop mijn adres. Bij opening bleek de doos spullen voor een ander te bevatten, inclusief bestelbon en contactgegevens van die ander.
Ik heb de webwinkel op de hoogte gesteld, en zij willen graag dat ik de doos terugstuur via een pakketpunt. Dat kost mij echter zeer veel moeite (grote, zware doos, pakketpunt ver weg; ik moet een auto zien te regelen om het voor elkaar te krijgen).
Dus ik heb aangegeven dat ik hun fout niet zomaar ga oplossen.
Ze konden mij niet op een of andere manier compenseren. En daar is het gestrand.
Spullen zijn in december 2017 geleverd, en ik fungeer sindsdien als opslagruimte blijkbaar.
Hoe kom ik er nou weer vanaf??

Weet jij het antwoord?

/2500

Je mag er vanuit gaan dat degene voor wie de producten bestemd waren inmiddels wel vervangende artikelen heeft ontvangen of de koopovereenkomst heeft ontbonden. Als een bedrijf ongevraagd spullen bij je aflevert, zullen ze die ook weer moeten komen ophalen. Dat lijkt mij een redelijk uitgangspunt. Ik zou de webwinkel een brief sturen met de mededeling dat je in december ongevraagd artikelen van ze hebt ontvangen die ze, binnen een termijn van 1 maand, kunnen (laten) ophalen op een in overleg te bepalen datum en tijdstip. In de brief vraag je tevens om een schriftelijke reactie binnen een bepaalde termijn, bijvoorbeeld drie weken. Ook vermeld je dat jij je, vanaf die datum, niet langer verantwoordelijk acht voor de ongevraagd toegestuurde producten en ze door derden (b.v. een kringloopwinkel) zult laten ophalen. Door zo'n brief te verzenden ligt het initiatief niet langer bij jou, maar bij de webshop. En zo hoort het ook! Het ongevraagd toesturen van artikelen is bij wet verboden, terwijl de kosten voor terugzending altijd voor rekening komen van het bedrijf dat het product verzond.

Bronnen:
https://www.consuwijzer.nl/thema/ongevraag...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100