Ben je strafbaar als je per ongeluk op illegale porno klikt?

zoals dierenporno? Als je iets doorgestuurd krijgt of perongeluk op zo'n site terechtkomt, ben je dan strafbaar? Want kijken is strafbaar dacht ik

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
17.5K

Antwoorden (2)

Naar dierenporno kijken is niet verboden nee, naar kinderporno kijken wel. Beiden maken is ook verboden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Je ontduikt de crux van de vraag en sinds 2010 is het bezitten/bekijken van dierenporno illegaal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestialiteit#Nederland
Het bekijken/bezitten van kinderporno is enkel strafbaar als bewezen is geacht dat het kijken/bezitten opzettelijk is. Als jij dus via een lullige link ergens terecht komt en direct weer wegklikt en je cache leegt zal er heus niks gebeuren. Zelfs mensen die een of twee illegale afbeeldingen tussen een hele reeks andere porno hadden gedownload zijn in beperkte gevallen vrijgesproken.

Zie voor wat voorbeelden van vrijspraak en veroordeling
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Aanhouding+bezit+kinderporno/p/163118/printertopic/1/
Nog zo'n zaak:

http://www.njb.nl/blog/import/de-uitspraak-kun-je-ook-ongemerkt-kinderporno.10009.lynkx

Wat moet Justitie bewijzen?
De eigenaar van de computer moet de ‘beschikkingsmacht’ over het verboden materiaal hebben. Hij moet erbij kunnen – en dus ook weten dat het op de computer staat.

De verdachte moet het materiaal bovendien met opzet hebben verzameld. Of met ‘voorwaardelijk opzet’, ook wel kansopzet genoemd. Hij moet dan op bepaalde websites hebben gesurfd in de wetenschap dat dit bepaalde gevolgen kan hebben. Die gevolgen moet hij dan op de koop toe hebben genomen.

Waar is de kinderporno precies op zijn computer gevonden?
In de map ‘tijdelijke internetbestanden’, in het bijzonder in de map Cache en in de map Downloads in de vorm van zip-bestanden. In die mappen komen bestanden terecht als de gebruiker een link op een website aanklikt. En in de map Recovered Folders. Daarin komen bestanden die de gebruiker heeft gewist.

Wat is het verweer van de verdachte?
Hij zegt ‘uit nieuwsgierigheid’ websites met kinderporno te hebben bezocht. En dat hij na het zien van de afbeeldingen het scherm steeds wegklikte.

Wanneer staat kinderporno met opzet en wanneer per ongeluk op de harde schijf?
Volgens een geraadpleegde computerexpert van het Nederlands Forensisch Instituut krijgt een computergebruiker die een link aanklikt twee opties. Namelijk „klikken op de link met de naam van het bestand danwel doorklikken naar een lijst met downloads”. De verdachte zegt op de zitting dat hij de optie ‘lijst met downloads’ nooit heeft gezien en dat hij dus wel op de naam van het bestand zal hebben geklikt. Volgens de deskundige is het gevolg daarvan dat „het bestand zonder verdere tussenkomst van de gebruiker wordt geplaatst in de map Downloads”.

http://www.njb.nl/blog/import/de-uitspraak-kun-je-ook-ongemerkt-kinderporno.10009.lynkx
Toegevoegd op 21 maart 2018 07:12: tekst
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is niet waar: artikel 240b Sr stelt het kijken naar kinderporno ook strafbaar. Dit geldt ook als men niet weet dat de personen in de porno minderjarig zijn of als dit onopzettelijk gebeurt. Opzettelijkheid is namelijk geen bestanddeel van de delictsomschrijving en is daarom ook niet vereist om je schuldig te maken aan dit feit. Indien een wildvreemde jou een naaktfoto van een kind stuurt, ben je dus strafbaar. Of je gestraft wordt? Waarschijnlijk niet, maar de mogelijkheid is er.
LeonardN
6 jaar geleden
Bekijk anders even wat een rechter er van vond. http://jure.nl/BK6547
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geldt wat je zegt ook voor dierenporno?
• Zit er dan een verschil qua strafbaarheid bij het zelf (eenmalig) opzoeken van dierenporno uit nieuwsgierigheid (dus 1 filmpje bekijken en dan snel wegklikken) en het doorgestuurd krijgen en 1 filmpje kijken en wegklikken?
• Hoe groot is de kans dat je gepakt wordt als het eenmalig is?
• Zit er een verschil tussen het bezitten en het puur op internet kijken? In de wet wordt gezegd dat bezit strafbaar is maar telt online kijken als bezit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@leonard in de uitspraak gaat het over in bezit hebben. Om iets in bezit te hebben is inderdaad opzet nodig: je kan immers niet per ongeluk iets in bezit hebben. Echter had ik het niet daarover.
LeonardN
6 jaar geleden
Als iets niet per ongeluk kan, en er altijd opzet nodig is zoals jij zegt, kan de rechter je natuurlijk niet vrijspreken omdat deze juist stelt dat opzet niet bewezen is (maar het bezit wel aangetoond). Dus je laatste reactie slaat sowieso nergens op. De wet heeft het nergens over bekijken. De wet zegt idd niet specifiek dat er opzet in het spel moet zijn. Zowel niet bij bezit als bij toegang verschaffen tot. Toch worden mensen gelukkig vrijgesproken als dit per ongeluk gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet vrijgesproken, ontslagen van recbtsvervolging.
LeonardN
6 jaar geleden
Inderdaad. Maar verder zijn we het dus eens?!