Wat gebeurt er met onze bezittingen als ons beiden wat overkomt?

Wij hebben een eigen woning waarvan de hypotheek volledig is afgelost. Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract en geen testamenten. Wat gebeurt er met onze bezittingen als ons beiden tegelijk iets naars zou overkomen(overlijden) ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Broers zusters ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zonder testament bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. In het geval zoals u dat beschrijft, zijn dat in eerste instantie de kinderen, voor zover die er zijn natuurlijk. Zo niet, dan de ouders en/of broer(s) en zuster(s).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het huis in gemeenschappelijk eigendom of in eigendom van één van u beide?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben geen kinderen en onze ouders zijn al overleden. De hypotheek stond op beider naam. Ik neem aan dat het huis ook van ons beiden is.
ronron1212
6 jaar geleden
Ja dat is het huis van jullie beide. Maar hebben jullie broers of zusters?
paulus811
6 jaar geleden
Er zijn situaties denkbaar waarin een van de twee nog even iets langer leeft en daardoor alles erft. Als diegene vervolgens ook overlijdt gaat alles naar diens nabestaanden en heeft de familie van de eerst overledene het nakijken. Als dat onwenselijk is, is het goed om bij een notaris vast te leggen hoe de erfenis verdeeld wordt met bijvoorbeeld een afbouwschema per jaar.
ronron1212
6 jaar geleden
Ik zou dan maar eens een testament maken dan kan je bepalen waar alles naar toe gaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paulus811 in het algemeen zijn die situaties er, maar in dit geval niet. Geen testament, geen huwelijk en geen geregistreerd partnerschap. Dus de partner van vraagsteller is niet haar/zijn erfgenaam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de hypotheek op beider naam staat, betekent dat niet per se dat de woning op beider naam staat. Hoewel dat natuurlijk wel gebruikelijk is. De hypotheeklening is gewoon een lening met een recht van hypotheek gevestigd op onroerend goed ten gunste van (meestal) de bank. Kijk de koopakte nog even na voor de zekerheid. Dat is natuurlijk van belang voor de vraag welke bezittingen worden geërfd door uw wettelijke erfgenamen.

Antwoorden (1)

Bij erfkwesties waar geen testament is, bepaalt de wet wie de nalatenschap krijgt. Hierbij hanteert de wet in vaste volgorde vier groepen:
1. echtgenoot/partner en kinderen
2. ouders, broers en zussen
3. grootouders
4. overgrootouders
Als er in al deze categorieën geen erfgenamen (meer) zijn, gaan de bezittingen naar de Staat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Hangt natuurlijk mede af van de tenaamstelling van het huis. Als het op beider naam staat, zullen de erfgenamen van beide partners voor een gelijk deel vererven. Zie het rijtje van JanJ