De SVB heeft teveel AOW uitgekeerd aan mijn overleden vader, kunnen zij dat terugvorderen bij mij?

Vorig jaar maart is mijn vader overleden in Spanje. Hij zweefde daar een paar jaar rond en versleet zijn laatste tijd in een verzorgingshuis. Ik had geen contact met hem maar via zijn broer kreeg ik destijds het bericht dat hij was overleden. Nu heb ik gisteren een brief gekregen van de Sociale Verzekeringsbank dat zij teveel AOW hebben betaald aan mijn overleden vader. Ik neem aan dat zij dat na zijn overlijden gewoon hebben doorbetaald en er later achterkwamen dat hij was overleden. Nu verwachten zij dus dat IK ruim €7000,- ga terugbetalen en graag binnen 6 weken! Ook al ben ik erfgenaam, kan dat zomaar? Ik heb zelf geen cent te makken en gezien ik geen goede band had met mijn vader zie ik ook af van erfrecht. Ik weet alleen niet precies hoe dat werkt en zal mij daarin wat bij moeten laten praten. Graag uw advies.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Stap 1: Neem contact op met de SVB om je situatie uit te leggen, uitstel van betaling te vragen en om te vragen of het teveel betaalde geld is betaald voor of na zijn overlijden. Als dat inderdaad na zijn overlijden is betaald, dan staat dat geld nu nog gewoon op je vaders rekening en kan het dus gewoon worden terugbetaald vanaf die rekening. Tenzij iemand anders je vaders rekening heeft leeggehaald. Die persoon moet dan zorgen voor terugbetaling van het geld.
Inekez1
6 jaar geleden
Afzien van de erfenis terwijl je vader al ongeveer een jaar is overleden is wel aan de late kant. Als je dat niet al geregeld hebt, ben je dus inderdaad wettelijk erfgenaam. Wil je nu achteraf toch de erfenis verwerpen, omdat blijkt dat er een grote schuld is, dan kan dat nog tot 3 maanden nadat de schuld bekend werd. Verwerpen van de erfenis moet je regelen via een notaris.
Inekez1
6 jaar geleden
Het houdt wel in dat je met terugwerkende kracht geen recht hebt op enig deel van de erfenis. Heb je sinds het overlijden al geld of goederen (ook spullen zonder financiële waarde zoals foto's of brieven tellen mee!) ontvangen, dan zul je die moeten teruggeven.
Heb je kinderen, dan gaat jouw deel van de erfenis automatisch over op hen. Om niet je kinderen met de schuld op te zadelen, zullen ook zij dus de erfenis moeten verwerpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De beslissing om de erfenis te weigeren is inderdaad aan een late kant, maar daar kan @Tobbertje een reden voor hebben gehad.. Er bestaat nl. geen wettelijke termijn waarbinnen er beslist moet worden of men de erfenis aanneemt of weigert.
https://www.dela.nl/voor-leden/erven-en-erfbelasting/afstand-doen-van-erfenis
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoewel @fisbel waarschijnlijk een harde doch zakelijke onderbouwing heeft die in het nadeel van mij had kunnen werken, was men bij SVB uiterst begripvol en is deze zaak op een snelle en positieve manier opgelost. Ik dank u allen voor uw input.

Het beste antwoord

U bent te laat om de erfenis te verwerpen of beneficiair te aanvaarden. Of niet te aanvaarden.
Bij beneficiair aanvaarden wordt een inventarisatie gemaakt van de vermogensbestanddelen en van de schulden. De erfgenaam kan na deze inventarisatie kiezen voor het aanvaarden van de erfenis of deze te verwerpen. Omdat u niet heeft gereageerd heeft u de erfenis aanvaard. Inclusief de schulden. Het gegeven dat u niet wist dat uw vader overleden was speelt in dezen geen rol.
fisbel