Mag de horecabezoeker die na sluitingstijd binnenzit en niets consumeert een boete krijgen?

De handhaving is na sluitingstijd van een horecazaak op controle gekomen en vind een “bezoeker” binnen die niks heeft geconsumeerd en die aan het wachten is op de eigenaar, die tevens een goede vriend is, om hem naar huis te brengen. Maar de bezoeker krijgt een boete omdat zij vinden dat hij niet binnen mag zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
LeonardN
6 jaar geleden
Welke gemeente was dat?

Antwoorden (2)

Beetje strak toegepaste wet, lijkt het, ..zwart/wit.., maar gezien voorgaande situaties zal dit wel de bedoeling zijn. Na sluitingstijd mogen geen bezoekers meer aanwezig zijn. Vriend of vijand, taxi voor de eigenaar of niet. Geen bezoekers na sluitingstijd is 0 bezoekers met of zonder consumptie. Terechte boete dus.
------------------------ bron:
Als horecahouder bezoekers toelaten na sluitingstijd
Boetes overzicht » Drank/horeca » Als horecahouder bezoekers toelaten na sluitingstijd
Als horecahouder bezoekers toelaten na sluitingstijd € 280.00.
Misschien maak je een kleine kans ertegenin te gaan, al betwijfel ik dat, de wet is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pieter2011
6 jaar geleden
Ik betwijfel wat je schrijft. In alle regelingen kom ik alleen tegen dat je na sluitingstijd geen geen drank meer mag schenken en er geen bezoekers meer mogen worden toegelaten. Volgens mij worden daar nieuwe bezoekers mee bedoeld. En zou, volgens jou, het personeel samen met een kennis of partner van een medewerker na sluitingstijd geen kop koffie of biertje meer mogen drinken? Zolang de drank niet wordt verkocht en de voordeur dicht zit, is er volgens mij niets aan de hand.
LeonardN
6 jaar geleden
Je bron zegt wat over een boete voor de houder. De vraag gaat over de bezoeker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het klopt, ik verkeek me, het gaat over de bezoeker en niet over de eigenaar.
Dit is zo'n geval dat ik mijn antwoord graag zou verwijderen, maar dat kan niet in de nieuwe versie.
Zo'n boete is niet rechtsgeldig, tenzij de horecagelegenheid na sluitingstijd nog geopend was of wanneer er buiten de openingstijden drank werd geschonken. In de situatie die jij beschrijft, zou ik bij de gemeente zeker bezwaar maken tegen de boete. Overigens denk ik ook niet dat een kroegbaas die, nadat hij de deuren van zijn café heeft gesloten in zijn zaak nog een kop koffie of een biertje drinkt met een kennis, hiervoor kan worden beboet. Alleen het verkopen van drank na sluitingstijd is strafbaar. Wat overigens volgens de Drank- en Horecawet ook niet mag is dat er tijdens de openingstijden bezoekers zijn, terwijl de vergunninghouder zelf afwezig is.
Pieter2011
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Meestal zijn de sluitingstijden en de regels daaromheen beschreven in de APV. "Overigens denk ik ook niet dat een kroegbaas die, nadat hij de deuren van zijn café heeft gesloten in zijn zaak nog een kop koffie of een biertje drinkt met een kennis, hiervoor kan worden beboet." Heb juist vaker allerlei nieuwsberichten gelezen dat dat wel kan.
https://goo.gl/KDQ1RB
Wat ik nog niet eerder heb gehoord is dat de bezoeker beboet wordt.
Pieter2011
6 jaar geleden
@LeonardN
Leuk dat je dit nieuwsbericht gevonden hebt, want ik kon dergelijke artikelen niet vinden. In dit specifieke geval blijft onvermeld of het café al of niet gesloten was en er nog drank werd geschonken. Ook gaat het om meerdere klanten die nog in de kroeg aanwezig waren.
Pieter2011
6 jaar geleden
Ik heb nog even verder gekeken en sommige gemeenten blijken strengere regels te hebben dan andere. Zo staat in de APV van de gemeente Alkmaar:
Een openbare inrichting is gesloten als er:
- geen bezoekers/klanten meer aanwezig zijn en de deur gesloten is (...)
Toch vraag ik me af of dit soort regels juridisch haalbaar zijn. Een klant die in een herenmodezaak een broek aan het passen is, zal ook niet de deur worden uitgezet als het 18 uur is.