Waarom wordt er geen DNA van vrouwen getest in de zaak van Nicky Verstappen?

Om de moordenaar van Nicky Verstappen wordt DNA-onderzoek gedaan bij 1225 mannen. Maar waarom worden er geen vrouwen getest. Het gaat toch om verwantschapsonderzoek waarbij via familie van de dader een link wordt gelegd naar de dader? Dan zouden er toch ook DNA-onderzoek bij vrouwen gedaan kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Op de website van het Nederlands Forensisch Instituut https://www.forensischinstituut.nl/forensisch-onderzoek/dna-verwantschapsonderzoek-grootschalig lees je daarover:

"Bij een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek vragen politie en OM hulp van de bevolking. Dit doen ze door een (grote) groep, door hen geselecteerde personen, te vragen om vrijwillig DNA af te staan. Deze vrijwilligers zijn geen verdachten. Ze worden benaderd, omdat ze politie en OM kunnen helpen bij het oplossen van het misdrijf. Doorgaans gaat het om mannen binnen een bepaalde leeftijdscategorie, die woonachtig zijn (geweest) in de regio waarbinnen het misdrijf plaatsvond.

De hoop is dat minimaal één van deze vrijwilligers (verre) familie is van de vermoedelijke dader. Iedereen krijgt de helft van zijn DNA van zijn vader en de helft van zijn moeder. Hierdoor hebben DNA-profielen van familieleden meer overeenkomsten met elkaar dan DNA-profielen van niet-verwante personen. Dit is het basisprincipe van DNA-verwantschapsonderzoek.

Mannelijk DNA van groot belang

Een specifiek stukje DNA speelt bij een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek een belangrijke rol. Dit is het stukje DNA dat mannen doorgeven aan hun zoons. Bij alle mannen die via de mannelijke lijn verwant zijn, is dit deel van het DNA hetzelfde. Zelfs als er vele generaties tussen liggen. De kenmerken van dit stukje DNA vormen samen het zogenoemde Y-chromosomale DNA-profiel."

en

"DNA vrijwilliger kan naar dader leiden

De DNA-deskundigen van het NFI stellen op basis van het wangslijmvlies de Y-chromosomale DNA-profielen van de vrijwilligers op en vergelijken deze met het Y-chromosomale DNA-profiel van de sporen van de vermoedelijke dader.

Wanneer het Y-chromosomale DNA-profiel van een vrijwilliger overeenkomt met dat van de vermoedelijke dader kunnen ze (verre) familie van elkaar zijn. Het kan om een broer of vader gaan, maar het kan ook een achterneef betreffen.

Op basis van zo’n match kunnen de politie en de DNA-deskundigen van het NFI gericht naar de vermoedelijke dader gaan zoeken in de stamboom van de vrijwilliger. Er kan nog uitgebreid aanvullend tactisch en/of DNA-onderzoek nodig zijn om te achterhalen welk (ver) familielid de vermoedelijke dader is."

Toegevoegd na 22 minuten:
De link kan en zal dus alleen worden gelegd door het onderzoeken van DNA-materiaal van mannen. Vrouwen laten meedoen is daarom dus zinloos.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus voor de enige originele bron
Antoni
6 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (5)

Het dna van de vermoedelijke dader dat destijds is gevonden, is van een man. Om verwantschapsonderzoek te doen, is het veel eenvoudiger om het dna van mannen te vergelijken. Het dna van de vader, opa van vaders kant, broers en neven die de zoon zijn van een broer van de vader, vertoont veel meer overeenkomsten dan het dna van moeders, zussen of neven van moeders kant.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vrouwelijk DNA afnemen heeft geen enkele zin.Vrouwelijk DNA is veranderlijk.
Thecis
6 jaar geleden
@JoanDArc
Waarom is vrouwelijk DNA verandelijker dan dat van mannen?
Thecis
6 jaar geleden
@JoanDArc
Ik heb het antwoord van Antoni al gelezen. Vrouwelijk DNA is veranderlijk over de generaties heen. Iets vollediger, maar wel een heel stuk duidelijker voor mensen als mij ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis, ook de uitleg dat vrouwelijk DNA veranderlijk is over de generaties heen is het zelfde antwoord. Het geeft geen antwoord op het waarom van jouw extra vraag waarom het zo is ;) Het is ook een heel ingewikkelde materie, dat er meer overeenkomsten hoeft helemaal niet waar te zijn. Het ligt aan het doel waar het profiel voor moet worden gebruikt. Wikipedia maakt zich er wel al te gemakkelijk van af.
Omdat bij het verwantschapsonderzoek gekeken wordt naar overeenkomsten in het het onveranderlijke doorgegeven (manlijke) y-chromosoom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, dat zou in dit geval erg onlogisch zijn.
Ze hebben mannelijk DNA gevonden bij het slachtoffer.
Het Y-DNA word uitsluitend door de man aan zoon doorgegeven, bij vrouwen het mt-DNA is dat veranderlijk.

Deze uitleg kon u uitgebreid lezen in de krant.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De reden dat alleen het DNA van mannen wordt getest en vergeleken met het gevonden DNA-materiaal is omdat alleen mannen het DNA onveranderd doorgeven in de familielijn. Bij vrouwen verandert het steeds.

Dat het DNA-materiaal dat bij Nicky is gevonden van een man is, is dus niet de doorslaggevende reden dat alleen het DNA van mannen wordt getest. Er is bij Nicky nog veel meer DNA-materiaal gevonden. Maar dat hoeft allemaal niet van de dader te zijn. DNA-bewijs is nog geen sluitend bewijs.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook al zou er alleen vrouwelijk DNA-materiaal gevonden zijn op en bij het slachtoffer, dan nog wordt voor een verwantschapsonderzoek alleen mannelijk DNA materiaal getest.

Toegevoegd na 22 uur:
Zie blz 17 van de bron, korte uitleg over het interpreteren van de resultaten als aanvullend bewijs.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@thecis,
De vraag is waarom er alleen mannelijk DNA wordt getest. Wikipedia geeft een halfwas pseudo-wetenschappelijke uitleg. Ook de verklaring 'omdat vrouwelijk DNA veranderlijk is over de generaties heen' is een populaire uitleg en verklaart het 'waarom' niet. Het is niet omdat het mannelijk DNA meer overeenkomsten vertoont, maar omdat de testen met behulp van het vrouwelijke Y-chromosomaal DNA-profiel gegevens verstrekken die men niet voor een verwantschapsonderzoek kan gebruiken.
Het heeft voornamelijk alles te maken met de manier waaróp een chromosoom door de man of door de vrouw kan worden doorgegeven.
De vader heeft in zijn chromosomen maar één Y-(geslachts)chromosoom dat hij kan doorgeven aan zijn zonen, niet aan hun dochters.
Als hij een dochter krijgt, heeft de vader een X-chromosoom doorgegeven. Vrouwen hebben twee X-(geslachts)chromosomen, één van de vader en één van de moeder.
Bij de bevruchting wordt een mengelmoes van beide X-chromosomen doorgegeven Het X-chromosoom dat door de moeder doorgegeven wordt aan zonen én dochters doorgegeven. Dat wil niet zeggen dat het afnemen en testen van X-chromosomaal DNA-profiel altijd zinloos is, het is afhankelijk van hetgeen er onderzocht moet worden en welke conclusies er getrokken moeten worden.
Voor een verwantschapsonderzoek op grote schaal is Y-chromosomaal DNA-onderzoek de aangewezen methode.
Later kunnen mitochondriale DNA-profielen gebruikt worden voor een rechtstreekse vergelijking om inzicht te krijgen welke persoon binnen de familie de dader(es) zou kunnen zijn.
Thecis
6 jaar geleden
Er zitten een paar schoonheidsfoutjes in je verhaal. Er bestaat geen vrouwelijk Y-chromosonaal DNA. Dit Y chromosoom is de bepalende factor of je man of vrouw bent (biologisch gezien). De man bepaalt dus het geslacht van het kind. Bij de bevruchting wordt gewoon genetisch materiaal doorgegeven. Echter, mitochondriaal DNA wordt uitsluitend door de moeder doorgegeven. Daaruit kan je niet direct halen welke persoon het binnen de familie is. Het toont wel extra aan dat het vanuit dezelfde maternale lijn moet komen. Dit i.c.m. de data vanuit het Y-chromosonale gegevens levert een schat aan info op van wie het geweest kan / moet zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed gezien, in de eerste alinea moet zijn x-chromosomaal DNA. Dat het een typefout is blijkt duidelijk uit de uitleg verderop.
Ik zeg nergens dat mitochondriaal DNA door de vader wordt doorgegeven.
Zie verder blz 17 van de bron van het forensisch instituut.
https://dnadatabank.files.wordpress.com/2014/08/de-essenties-van-dna-onderzoek.pdf
Ze weten al bijna zeker dat het een man was, dus zou het een hoop extra tijd en geld verspillen om ook alle vrouwen te testen.