Ik heb gestolen bij iemand thuis, wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb gestolen bij iemand thuis.. ik was dronken en had drugs op.. ik heb spijt van mij daad en had dit niet moeten doen. Ze willen aangifte doen van diefstal want ik sta op camara.. hoe gaat dit in proces.. ik ben super dom geweest en had dit natuurlijk nooit mogen doen!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Als er aangifte gedaan wordt en er is legaal bewijs dat men iets heeft gestolen, dan krijgt men een bericht om te verschijnen op het politiebureau om een verklaring af te leggen. Vraag advies aan het Juridisch loket om bijstand van een advocaat, die mee mag naar het bureau. Via het juridisch loket kun je een advocaat krijgen onder toevoeging, dat heette vroeger ProDeo.
Eerst maar eens afwachten of r daadwerkelijk aangifte wordt gedaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat er verder gaat gebeuren als er daadwerkelijk aangifte wordt gedaan is afhankelijk van hetgeen er in de aangifte staat en wat je in de verklaring (proces-verbaal) op laat nemen.
Als het afgehandeld wordt door het OM en de zaak niet voor de rechter komt, krijg je een strafbeschikking thuis waarop het boetebedrag is vermeld. Na betaling van de boete is de kous af, er wordt wel altijd een aantekening geplaatst in de justitiële documentatie. Dat kan nadelig zijn voor het geval je ergens een VOG voor nodig hebt. Maar ook zo'n aantekening telt niet altijd mee voor de afgifte van een VOG. en blijft er ook niet eeuwig in staan.

Om te weten hoe het bij jouw zal gaan, zal er eerst aangifte gedaan moeten worden. Dan moet ik weten wat er precies ten laste wordt gelegd. Kortom, ik moet het dossier kennen. In jouw geval is er zelfs nog geen dossier.

Ik neem aan dat het bij de diefstal niet om de kroonjuwelen gaat, maar vreemd is het wel dat u als reden voor het nog niet teruggeven van de buit aangeeft dat het niet naast de deur is.
Als je er echt zo’n spijt van hebt dan is het raadzaam direct de snelle stappers aan te trekken en zorgen dat alles terugkomt bij de eigenaar en afhankelijk van hoe de eigenaar reageert, gelijk uw excuses aan te bieden. Dan sta je er bij de afhandeling van een eventuele aangifte net iets beter voor.