Op basis van welk wetsartikel is een gemeente verantwoordelijk voor het ophalen van huisvuil?

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat ik wil is de inzage te krijgen d.m.v. een WOB-verzoek in de kosten die de gemeente maakt inzake huisvuil ophalen ten opzichte van de opbrengst van de afvalstoffenheffing die dezelfde gemeente oplegt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (2)

De link tussen je hoofdvraag en de toelichting zie ik nog niet helemaal.

Maar de 10.21 t/m 10.29 van de Wet Milieubeheer staat dat het een taak van de gemeenteraad en B&W is om de inzameling te regelen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003245/2017-08-30#Hoofdstuk10_Titeldeel10.4
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Elke gemeenteraad heeft een Afvalstoffenverordening vastgesteld. Op grond van deze wet moet de gemeente regelen hoe de burger het afval kan aanbieden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Je snapt de vraag niet. Waarom zou de gemeente überhaupt die taak vervullen? Welke wet in het Nederlands wetboek zegt dat?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste LeonardN, ik denk dat je de wetsystematiek niet kent. Op basis van de Wm moet de gemeenteraad een afvalstoffenverordening vaststellen. Dat is een verplichting. In deze verordening staan artikelen die zien op inzameling voor de vrager. En alleen op basis van deze verordening kun je een wob verzoek indienen.
LeonardN
5 jaar geleden
Welke artikelnummer uit welk wetboek zegt dat die afvalstoffenverordening moet worden vastgesteld? Het lijkt er wellicht op dat de vrager wil weten wat jij bedoelt, maar dat deze dat wat krom vraagt. Wat is er fout aan het antwoord van iHave volgens jou? Of als je dat niet als onjuist ziet, hoe verklaar je dan twee juiste antwoorden op 1 vraag?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Artikel 10.23 Wm. In deze kwestie is artikel 10.26 Wm relevant. Het antwoord van ihave is te vaag. Het gaat hier uitsluitend om huishoudelijke afvalstoffen. Geen andere soorten afval. In de afvalstoffenverordening staat precies wanneer er huishoudelijk afval wordt verzameld. Dit is bepalend voor de vrager om een kostenberekening te kunnen maken wat het ophalen kost. Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb je aan de Wm niets.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik snap je punt ondertussen en heb mn min geswitched naar een plus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is aardig van je!