Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verkoop van lachgas in ballonnen verboden en strafbaar?

Een paar dagen geleden was ik in een waterpijp cafe. Hier verkopen ze lachgas in een ballon door een spuitbus voor 2EU per ballon. De manager zij dat dit legaal was maar ik geloof er niks van. Mag ik een melding maken bij de politie of Ministerie van Volksgezondheid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, verkoop is niet meer strafbaar.

Door een besluit van het Europese Hof valt lachgas sinds juli 2016 onder de Warenwet. Dat wil zeggen dat de verkoper van lachgas zich dient te houden aan de verplichtingen van de Warenwet. Degene die ballonnen met lachgas aanbiedt aan gebruikers, voor geld of gratis is daarmee verantwoordelijk voor de veiligheid van het product dat hij of zij levert. Aangezien er geen aanwijzingen zijn voor een ernstig gezondheidsrisico is er geen reden voor handhavend optreden door de NVWA op grond van de Warenwet.
Voorheen was verkoop voor ‘oneigenlijk’ gebruik van lachgas via de Geneesmiddelenwet verboden. Verkoop, handel, bezit en gebruik van lachgas is op dit moment niet strafbaar.
(Lees meer...)
SimonV
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding