Is de politie verplicht om je te helpen als je vraagt om een straatverbod?

Een vriendin van me wordt al jaren lang gestalkt door haar ex. Hij is haar twee jaar geleden buiten gaan opwachten om haar in elkaar te slaan, blijft haar bellen en achtervolgt haar overal. Ze heeft al eerder een straatverbod geregeld, alleen die is vorig jaar verlopen. Laatst is ze opnieuw naar de politie gestapt en toen zei de politie dat ze gingen wachten totdat hij nog iets zou doen. De politie wacht dus totdat hij haar opnieuw iets ergs aan doet. Mag dit wel?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Tot bepaalde hoogte is de politie verplicht je te helpen. In dit geval (als het daadwerkelijk stalking is) dan moet de vriendin gewoon aangifte kunnen doen.

https://01-strafrecht-advocaat.nl/weigering-aangifte-opnemen/
Weigering aangifte opnemen niet toegestaan
De politie is op grond van artikel 163 lid 6 en artikel 165 lid 1 Sv verplicht de aangifte of klacht in ontvangst te nemen.
Artikel 163 lid 6 Sv luidt (tav de aangifte):
"Tot het ontvangen van aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161 zijn de opsporingsambtenaren, en tot ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162 Sv de daarbij genoemde ambtenaren verplicht."

Voor de klacht is het geregeld in artikel 165 lid 1 Sv:
"Tot het ontvangen der klachte is elke officier van justitioe en elke hulpofficier van justitie bevoegd en verplicht"

De vraag is wellicht beter, is er voldoende bewijs om er een strafzaak van te maken?
Je zou ook civielrechtelijk kunnen denken:

https://www.vraaghetdepolitie.nl/boetes-en-straffen/boetes-en-straffen/hoe-kom-je-aan-een-straatverbod.html
""Via het strafrecht (tussen de overheid en een burger)
De voordelen van het aanvragen van een straatverbod via het strafrecht:

Je hoeft zelf geen procedure te beginnen (het loopt dan via de aangifte);
Er zijn geen kosten aan verbonden.
De nadelen bij het aanvragen van een straatverbod via het strafrecht:

De rechter is druk, het duurt vaak langere tijd voordat je zaak in behandeling wordt genomen;
Er worden meer eisen gesteld aan het bewijs;
De proeftijd is beperkt tot maximaal 3 jaar.
Via de civiele rechter (tussen burgers onderling)
Door middel van een civiele procedure kun je de civiele rechter verzoeken om een straatverbod. Hiervoor heb je wel een advocaat nodig.

De voordelen bij het aanvragen via het civiele rechtssysteem:

Er hoeft geen aangifte te worden gedaan;
De procedure is veel overzichtelijker dan een strafrechtelijke procedure;
Er worden minder strenge eisen gesteld aan de bewijsvoering.
De nadelen bij het aanvragen via het civiele rechtssysteem:

Een civiele procedure kost geld;
Je moet de zaak zelf aannemelijk (=geloofwaardig) maken, normaal gesproken wordt dit door politie/justitie gedaan.""
LeonardN
6 jaar geleden
Speedylovertje
6 jaar geleden
Heel erg bedankt!!!