Moet ik schikken in mijn zaak tegen de makelaar om bemiddelingskosten?

Ik heb onterecht bemiddelingskosten betaald aan een makelaar. Hier loopt een rechtszaak tegen. De makelaar heeft zich in 2015 uitgeschreven bij de kvk en heeft een doorstart gemaakt onder een nagenoeg gelijke naam. De zaak is gestart tegen de nieuwe bv en zij zeggen niet aansprakelijk te zijn voor de daden van de oude bv. Mijn advocaat heeft een vonnis gevonden waarbij de eiser wint en de makelaar heeft een vonnis gevonden waarbij de eis wordt afgewezen. Nu vraagt de makelaar of ik wil schikken. Ik twijfel, omdat ik mijn gelijk wil halen en niet voor een te laag bedrag wil schikken. Aan de andere kant is de kans dat ik win niet zo groot aangezien de 'verkeerde' bv is gedaagd. Wie heeft er advies voor mij?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hangt er denk ik mede van af om welk bedrag het gaat en hoe principieel je wilt zijn. Je geeft zelf (terecht) al aan dat de kans dat je de zaak wint niet heel groot is. Als de schikkingseis redelijk is, zou ik erin meegaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik bedoel natuurlijk het schikkingsvoorstel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bal ligt bij mij, dus ik mag bepalen óf ik wil schikken, en voor welk bedrag dat is. Ik weet alleen niet wat een redelijke eis is bij een schikking. Het gaat om ongeveer 1100 euro.
LeonardN
6 jaar geleden
1100 euro schikkingsvoorstel?
1100 euro teveel betaald?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb onterecht 1100 betaald. Hierbij komen proceskosten, advocaatkosten etc. Totaal wordt er zo'n 1600 euro geëist.
LeonardN
6 jaar geleden
En het schikbedrag is?

Het beste antwoord

Ik zou inzetten op het argument:

"We zijn de hele onenigheid begonnen om 1100 euro. Daar komen nu proceskosten, advocaatkosten etc bij met een totaal van 1600 euro.
Ik stel voor dat die 1100 euro alsnog betaald worden, dan laten we de proceskosten, advocaatkosten etc. zitten."

Dan lever je beide wat in, maar geef je niet meteen alles weg. Waarschijnlijk komen zij dan met een tegenvoorstel en daar kun je wel of niet akkoord mee gaan of op jouw beurt weer met een nieuw voorstel komen.

Dat is onderhandelen. Het hoeft niet in één ronde klaar te zijn.

En ga je uiteindelijk niet akkoord dan blijft de weg naar de rechtzaal open.
Ozewiezewozewiezewallakristallix