Kan ik problemen krijgen met copyright als ik een gratis film die ik publiceer?

Bedankt voor het meedenken!

Ik ben een maatje aan het helpen die een serie aan het maken is.
We zijn op dit moment tegen een probleem aangekomen.
We willen afbeeldingen laten zien dat 'waarschijnlijk' copyright zou kunnen bevatten.
We zijn daarom bang dat we daar problemen mee kunnen krijgen b.v. copyright claims.

Hierzo wat info

- We maken geen inkomen van deze series (alles is gratis.)
- De series kunnen 'waarschijnlijk' universeel bekeken worden in meerdere landen.
- De afbeeldingen kunnen historische personages bevatten zoals 'Napoleon, Churchill, Gandhi etc.'

Ik ga er zelf vanuit dat we het kunnen gebruiken onder 'fair use' en 'non commercial use.' In verschillende landen zijn denk ik ook weer andere regels aan verbonden. We willen het wel zeker weten voordat we het allemaal op het internet zetten, daarom hopen we hier wat hulp te vinden.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
LeonardN
6 jaar geleden
Je hebt "geluk" met het onderwerp. De kans dat op een foto van een historisch figuur geen of verminderde rechten zitten is groot.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je hier een vraag neerzet kan iedwreen die zien?

Het beste antwoord

Ja dat kan, op foto's rust namelijk auteursrecht, maar als je even een paar simpele stappen volgt, vind je zo een hele rits aan vrij te gebruiken foto's. Zeker voor onderwerpen zoals jij beschrijft (lang overleden historische figuren).

Ga naar google image search
Tik Churchill in
Tool
Gebruikersrechten
Kies de rechten die passen
Gelabeld voor niet commercieel hergebruik

Je ziet dan veel commons.wiki foto's. Foto's die je onder bepaalde omstandigheden vrij mag gebruiken.
https://www.google.nl/search?q=churchill&tbm=isch&source=lnt&tbs=sur:fm&sa=X&ved=0ahUKEwjDqcCxqvnYAhUG26QKHdkCBloQpwUIHw&biw=1024&bih=662&dpr=1

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je toch een andere foto wil gebruiken, informeer dan wie de rechten bezit. En vraag of je de foto mag gebruiken.

Toegevoegd na 10 uur:
https://www.dr-discount.nl/blog/search-engine-optimization-seo/gebruiksrechten-google-afbeeldingen

Lees en volg nog wel even de opmerking die SimonV terecht plaatst. Het label is niet heilig.

Google heeft nooit letterlijk naar buiten gebracht hoe ze precies bepalen of een afbeelding gelabeld wordt voor hergebruik of niet. Ze bepalen dit door middel van labels en informatie die ze bij en rondom de afbeelding gevonden hebben. Er is dus ook geen standaardwaarde die Google toekent aan nieuwe afbeeldingen, maar dit wordt per individuele afbeelding vastgesteld.

Dit kan misleidend werken voor de doorsnee gebruiker. Zoeken naar afbeeldingen met het filter ‘gelabeld voor hergebruik’ suggereert dat je alle afbeeldingen die naar voren komen probleemloos kunt gebruiken op je website. Onderzoek wijst uit dat dit helemaal niet het geval is; veel websites waar de afbeeldingen van afkomstig zijn, bevatten netjes een copyrightmelding van de afbeeldingen.

Ook staan er afbeeldingen tussen die, met of zonder toestemming, al gekopieerd zijn van een andere bron; ook hiervan kun je onmogelijk zeker weten of de afbeelding hergebruikt mag worden.

Toegevoegd na 10 uur:
Waar je met dit onderwerp ook mee te maken krijgt (soms in positieve zin) is het verloop van auteursrecht
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/duur/

Hoe lang is het auteursrecht geldig?
Volgens artikel 37 van de Auteurswet vervalt het auteursrecht op een werk "door verloop van 70 jaren, te rekenen van de 1e januari van het jaar, volgende op het sterfjaar van de maker." Bij een werk gemaakt door een rechtspersoon geldt een tijdsduur van 70 jaren na de eerste publicatie er van.
1947 is dus een interessant jaar.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!
Dit heeft ons al een hele hoop gelopen! nou nog het volgende, We weten nog niet precies wat het verschil is tussen 'niet commercieel hergebruik, inclusief aanpassing ' en 'niet commercieel hergebruik' Mogen we ook 'niet commercieel hergebruik' gebruiken? Zo ja wat zijn de beperkingen dan daarvan? Nogmaals bedankt voor het antwoord!
LeonardN
6 jaar geleden
Ja je mag beiden gebruiken. Bij ‘niet commercieel hergebruik’, mag je hergebruiken maar niets met de afbeelding doen (verknippen, bekladden, editten) Bij ‘niet commercieel hergebruik, inclusief aanpassing ’ heb je die vrijheden wel. En mag je dus ook edits toepassen op het materiaal.
SimonV
6 jaar geleden
Toch zou ik altijd proberen de maker van de betreffende afbeeldingen te contacten en te vragen of "Gelabeld voor niet commercieel hergebruik" echt klopt.
100% zekerheid heb je nooit.
SimonV
6 jaar geleden
Google heeft nooit letterlijk naar buiten gebracht hoe ze precies bepalen of een afbeelding gelabeld wordt voor hergebruik of niet. Ze bepalen dit door middel van labels en informatie die ze bij en rondom de afbeelding gevonden hebben. Er is dus ook geen standaardwaarde die Google toekent aan nieuwe afbeeldingen, maar dit wordt per individuele afbeelding vastgesteld. Dit kan misleidend werken voor de doorsnee gebruiker. Zoeken naar afbeeldingen met het filter ‘gelabeld voor hergebruik’ suggereert dat je alle afbeeldingen die naar voren komen probleemloos kunt gebruiken op je website. Onderzoek wijst uit dat dit helemaal niet het geval is; veel websites waar de afbeeldingen van afkomstig zijn, bevatten netjes een copyrightmelding van de afbeeldingen. Ook staan er afbeeldingen tussen die, met of zonder toestemming, al gekopieerd zijn van een andere bron; ook hiervan kun je onmogelijk zeker weten of de afbeelding hergebruikt mag worden. Google gebruiksrechten zijn niet meer dan een richtlijn
Daarbij komt ook nog dat de maker van een afbeelding per definitie de auteursrechten heeft op de afbeelding, ook als dit nergens expliciet vermeld is. Google kan inmiddels veel, maar ze kunnen onmogelijk met 100% zekerheid bepalen of een afbeelding gebruikt mag worden; ze kunnen slechts een richtlijn geven. Dit maakt de gehanteerde labels misleidend en ongeschikt om als betrouwbaar te zien. Het advies is dan ook om nog een aantal aanvullende stappen uit te voeren voordat je overgaat tot het hergebruiken van een afbeelding. Gebruik de filters van Google Afbeeldingen om een eerste “schifting” te maken en alleen de afbeeldingen te tonen die gelabeld zijn voor hergebruik.
Achterhaal eerst de oorspronkelijke bron van een afbeelding (bijvoorbeeld met ‘reverse image search’ tools).
Bekijk de publicatiepagina en de website. Zoek naar een expliciete statement waarin vermeld wordt dat de afbeelding hergebruikt mag worden. Zo ja, onder welke voorwaarden?
Geen statement aanwezig? Neem dan contact op met de eigenaar van de website en vraag om toestemming voor het gebruik van de afbeelding. Door deze stappen te ondernemen voorkom je onnodig gesteggel over de rechten op een afbeelding. Als alternatief zijn er voldoende ‘stock image’ websites beschikbaar die expliciet vermelden dat alle gepubliceerde afbeeldingen onbeperkt hergebruikt mogen worden. https://www.dr-discount.nl/blog/search-engine-optimization-seo/gebruiksrechten-google-afbeeldingen
LeonardN
6 jaar geleden
Toegevoegd. Goede opmerking.
SimonV
6 jaar geleden
Zelfs de 'stock image’ websites kunnen fouten bevatten.
Als ik zo'n gratis foto op m'n website plaats en ik krijg gedonder, zal het een advocaat weinig kunnen schelen waar ik de foto vandaan heb.
Toestemming van de maker blijft het veiligst. Op zich is de kans dat een illegale afbeelding ontdekt wordt in een film vrij klein. Die is veel groter als deze direct op internet geplaatst wordt.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat en dan hebben de vragers in dit geval ook nog eens het voordeel dat het gaat om overleden historische figuren met veel foto's die behoren tot het publiek domein.