Als je een dwangakkoord verzoek hebt ingediend, hoelang duurt het dan voordat je wordt uitgenodigd voor een zitting?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anoniem1996, ik ken de achtergrond van uw vraag niet maar:
Een verzoek tot het opleggen van een dwangakkoord moet tegelijk ingediend worden met een verzoek tot toelating in de Wsnp ('Wet schuldsanering natuurlijke personen). Wordt het dwangakkoord opgelegd, dan vervalt dit verzoek tot toelating.
Als de rechtbank het dwangakkoord afwijst kan het verzoek toelating in de Wsnp behandeld worden. Een verzoek bij de rechtbank indienen tot alleen het opleggen van een dwangakkoord kan dus niet.

Antwoorden (1)

Na het indienen van een verzoek tot het sluiten van een dwangakkoord tezamen met een verzoek tot toepassing van de schuldsaneringsregeling kan de oproep voor de zitting wel vier tot acht weken later zijn. Mits er tussentijds geen verweerschrift wordt ingediend. Niet iedere schuldeiser gaat altijd akkoord met het betalingsvoorstel.

Het gemiddelde ligt toch wel ongeveer bij zes weken.
Ik baseer deze termijn op de mij bekende uitspraken van de Rechtbanken te Rotterdam en Den Haag van het jaar 2017 inzake faillissementen.