Als 2 mensen allebei AOW uitkering hebben en een gaat naar de gevangenis. Krijgt de ander dan nog wel gewoon AOW en hoeveel krijgt die dan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Iedereen de aow ontvangt krijgt dat alleen voor zich zelf. Als je alleen staand bent krijg je alleen meer.

Antwoorden (1)

Als iemand langer dan een maand in detentie zit, wordt de AOW uitkering gestopt gedurende de resterende tijd van detentie.

De andere partner wordt dan beschouwd als alleenstaande. De AOW voor een alleenstaande is € 1173,33 bruto. Beide partners samen hadden een AOW van 2 x € 807,88 = € 1615,76. Er is dus een behoorlijke inkomensdaling, maar het inkomen wordt niet gehalveerd.

Let op dat tijdens detentie de basiszorgverzekering niet geldt. De gedetineerde heeft recht op medische zorg in de gevangenis, dit wordt betaald uit een collectieve verzekering van het ministerie en dus niet door de eigen zorgverzekering.
De zorgverzekering loopt tijdens detentie wel door, maar de gedetineerde kan er geen gebruik van maken. Tijdens detentie betaalt hij ook geen premie voor de basisverzekering. Voor aanvullende verzekeringen geldt over het algemeen dat ook daar tijdens detentie geen aanspraak op gemaakt kan worden, maar dat die premie wèl doorloopt. Tijdens detentie is ook geen recht op zorgtoeslag.
Inekez1
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord, daar heb je wat aan!
Plus.
ronron1212
6 jaar geleden
het bedrag is € 782,95
ronron1212
6 jaar geleden
Daarnaast krijg je in mei nog vakantie toeslag
ronron1212
6 jaar geleden
@Inekez1 je geeft de bruto bedragen.
Inekez1
6 jaar geleden
"@Inekez1 je geeft de bruto bedragen."
Ja, dat klopt en dat staat er ook bij. De netto bedragen zijn afhankelijk van wel of geen loonheffing en dat is voor mij niet te bepalen of dat voor vraagsteller geldt. In de link is duidelijk te zien wat de netto bedragen met en zonder loonheffing zijn. Het vakantiegeld wordt in mei uitbetaald en berekend over de 12 maanden daarvoor. Voor de gedetineerde partner geldt dat er 51 euro per maand vakantiegeld is ingehouden op de maanden waarop hij/zij nog recht had op AOW. Vanaf 1 maand na detentie stopt dat recht en wordt er ook geen vakantiegeld meer opgebouwd. Of en wanneer hij/zij het vakantiegeld krijgt uitbetaald is mij niet duidelijk. Voor de partner die thuisblijft geldt dat ook 51 euro per maand is opgebouwd vóór detentie van de partner en dat 71 euro per maand wordt opgebouwd tijdens detentie van de partner. Dat totaal wordt in mei uitbetaald.