Ben ik verplicht politie te informeren?

Gister had ik een gesprek met een vriendin en collega, Tessa, van mij, uiteindelijk zei zij dat haar beste vriend Jan seks zou hebben gehad met zijn zusje en broertje (incest). Dit is in Nederland uiteraard en gelukkig verboden, verder zei ze niet of het vrijwillig of niet was. Maar nog steeds is het verboden. Ik ken Jan verder niet, heb hem alleen op instagram en weet hierdoor wel zijn achternaam. Maar ben ik nu verplicht de politie hierover te informeren?

*namen zijn veranderd*

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Van horen zeggen kunnen ze niet zoveel mee. Wellicht dat die collega die die Jan kent er meer mee kan.

Het beste antwoord

Je kan altijd melden via Meld Misdaad Anoniem. Zij hebben wel als voorwaarde dat meer mensen over de informatie moeten beschikken, maar aangezien je zegt dat Tessa er ook van weet moet dit geen probleem zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of stelde je de vraag omdat je Jan eigenlijk NIET wilt aangeven? Momenteel is het (nog) niet verplicht om aangifte te doen van incest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe dien je altijd misstanden te melden bij de politie.
Echter in deze zaak is het puur een "roddel" en geen enig bewijs.
Het probleem met melden van een zaak waarvan jij geen bewijs hebt is dat als de politie de zaak gaat bekijken en er niks aan de hand is, brengt dat toch vaak veel inpact met zich mee. beetje het zelfde als valse verkrachting etc. Wees daarom erg voorzichtig met het melden van dit soort zaken(zonder bewijs of echt vermoeden).