Wat valt onder vervangen en repareren?

in mijn contract staat: " Het zonodig vervangen en repareren van de terreinverlichting".
Wat kan ik hieronder verstaan? Is dat alleen de lamp vervangen? Of ook de kappen die kapot,eraf zijn? Of de hele armatuur?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag het je chef...!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
NOU ja zeg?? Waarom reageer je als je geen zinnig antwoord hebt. Ik heb geen chef!
Utrecht
6 jaar geleden
Beetje ondankbaar Marry2807!
Als je geen chef of werkgever hebt: wie heeft dit contract dan opgesteld? Ik zou verwachten dat alles wat beschadigd of kapot is vervangen of gerepareerd moet worden. Dus ook kappen, bevestigingen, etc.
bamibal
6 jaar geleden
Ik neem aan dat dit over een huurcontract gaat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je functie lampjes wisselaar is, dan hoef je waarschijnlijk alleen de lampjes maar te vervangen.
Ben je echter onderhoudsmonteur of iets dergelijks, dan moet je zorgen dat de verlichting in orde is, dus alles in orde houden, en eventuele kappen vervangen, of zelfs compleet nieuwe palen bij plaatsten Wat is jouw functieomschrijving?
ronron1212
6 jaar geleden
@Marry2807 daar is het ook een reactie en geen antwoord. Om te bepalen wat je moet doen zul je toch iets meer moeten toevoegen aan je vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik verblijf op een recreatie park daar hebben wij een contract. Inmiddels heb ik een hoger beroepszaak bij de rechtbank waar ik mag aantonen dat er achterstallig onderhoud is. bij 75% van de lantaarnpalen zit er geen kap op de lantaarnpaal. De verlichting doet het echter wel. Omdat de advocaat bij voorbaat al zegt dat dit een gelopen race is, wil ik toch zo goed mogelijk voorbereid op de comparitie komen. Vandaar de vraag.
in mijn contract staat: " Het zo nodig vervangen en repareren van de terreinverlichting".
Wat kan ik hieronder verstaan? Is dat alleen de lamp vervangen? Of ook de kappen die kapot,eraf zijn? Of de hele armatuur?
ronron1212
6 jaar geleden
Vervangen en repareren is dus zorgen dat de hele verlichting in orde is
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron Verlichting en armatuur? Ik weet inmiddels dat de rechtbank op iedere slak zout legt.
ronron1212
6 jaar geleden
Ja er staat toch Het zo nodig vervangen en repareren van de terreinverlichting dat is niet alleen lampen vervangen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel ron ron

Het beste antwoord

Op basis van de reacties en de vraag hierbij het antwoord.
Je mag verstaan onder vervangen en repareren het terug brengen tot nieuw staat of een staat waarbij de verlichting op het recreatie terrein het doet. En dat is elke dag licht geven, maar ook dat het veilig is. Dus geen losse draden. Maar ook beschermkappen aanwezig.

Dus alles wat stuk is vervangen. Het hoeft niet helemaal naar nieuw staat, maar het moet wel herkenbaar zijn als verlichting. Dus er mag verschillende modellen door elkaar gebruikt worden.

Het doel van de vraag is aantonen van achterstallig onderhoud, dan is beste plan foto's maken en deze foto serie zo compleet mogelijk maken.
Nu staat er niet in het contract schoonmaken van de verlichting op het terrein. Maar alles wat stuk is of vervangen kan worden is achterstallig onderhoud.

De grens ligt bij of de verlichting er mooi bij staat en goed bij elkaar past. Daar kun je van mening verschillen, maar valt niet onder achterstallig onderhoud.

Het is aan de rechter om te beoordelen of het contract duidelijk genoeg is en of aan het onderhoudscontract is voldaan. En om dat te oordeel te maken is het nodig dat de rechter inzage heeft in de klachten en de reactie van de beheerder op deze klachten en hoe snel de klachten verholpen worden.

In dit geval is "indien nodig" als het stuk is en voor dat er klachten komen van de gebruikers. En "vervangen en repareren" zorgen dat de verlichting doet wat het zou moeten doen. Krassen of kleine beschadigingen mogen, maar de kap en behuizing moet wel gesloten zijn, dus zonder zichtbare gaten.

Daar het nodig is om deze vraag te stellen is het handig om aanvulling te vragen op dit contract en deze uitleg achteraf gaat via de rechter. Hierbij kan de advokaat behulpzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel hartelijk dank. Helder antwoord