Mag ik seks hebben als me partner 1 jaar jonger is?

Stel nou als ik 16 ben, En mijn partner 15. Mag ik dan seks hebben met haar? Of moet ik wachten tot ik 17 ben en zij 16

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Antwoorden (3)

Als dit tot een rechtszaak zou komen (en dat zal het zelden komen als er geen dwang aan te pas komt), dan is het een twijfelgeval, maar als je een relatie met dat meisje hebt en er dus geen dwang aan te pas komt en het leeftijdsverschil zo klein is als je stelt dan is de kans groot dat je niet veroordeeld wordt.

https://www.zedenadvocaat.nl/wanneer-is-seks-minderjarige-kinderen-strafbaar-ontucht/
Wanneer is seks tussen minderjarige kinderen strafbaar / ontucht?
Seks tussen minderjarige kinderen is niet altijd strafbaar. Sowieso is seks met een minderjarige vaak wel toegestaan wanneer de minderjarige 16 jaar of ouder is, mits er geen sprake is van misbruik of dwang. Seks met een minderjarig kind dat jonger is dan 16, is onder omstandigheden ook toegestaan. Er gelden wel strenge eisen.

Beoordelingskader seks tussen minderjarige kinderen
Uit de wetsgeschiedenis en de vigerende jurisprudentie blijkt dat er zich omstandigheden kunnen voordoen, dat handelingen als hier bedoeld, met personen tussen de twaalf en zestien jaren, niet zonder meer als ontuchtig kunnen worden aangemerkt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn, indien die handelingen vrijwillig plaatsvinden tussen jeugdigen die slechts in geringe mate in leeftijd verschillen en tussen wie een affectieve relatie bestaat. Door en namens verdachte is een beroep gedaan op de aanwezigheid van deze (uitzonderings)situatie.

De Hoge Raad heeft bij arrest van 30 maart 2010 (LJN: BK4794) uitgemaakt dat een scherpe afgrenzing van dergelijke omstandigheden in zijn algemeenheid niet valt te geven en dat de beantwoording van de vraag of daarvan sprake is in belangrijke mate aankomt op de aan de feitenrechter voorbehouden weging en waardering van de omstandigheden van het geval.

Uit de jurisprudentie volgt dat we wel aan bepaalde eisen moet zijn voldaan:

-Bestaan van een affectieve relatie tussen verdachte en aangeefster
-Nadrukkelijke instemming van aangeefster met de gedragingen.
-Gering leeftijdsverschil

Toegevoegd na 22 uur:
Het is dus niet zo, als sommige mensen dat misschien denken, dat hier gezegd wordt dat seks met een 15-jarige dus is toegestaan, verre van dat. Er zijn echter omstandigheden waarin de seks tussen een 16- en 15-jarige niet bestraft wordt in een verder gezonde situatie.

Hier staat nog een stuk over de gedachte achter de wet:
https://www.zedenadvocaat.nl/wanneer-is-seks-jongeren-strafbaar/
LeonardN
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Deze informatie is helaas achterhaald door een recente wetswijziging waarbij de leeftijd is opgetrokken naar 16 jaar.
LeonardN
6 jaar geleden
? Dit antwoord gaat juist uit van 16+= legaal, maar dat maakt niet dat alles eronder direct bestraft wordt. De leeftijd is al jaren en jaren 16+. Dit antwoord zegt eigenlijk dat seks met <16 niet mag in de regel. Juist voor dit geval is er een uitzondering. Het antwoord van Antoni zegt zo goed als hetzelfde. Heb dat geplust.
Seks met een 15-jarige is wettelijk verboden. In de praktijk wordt er echter over het algemeen rekening mee gehouden dat mensen in de puberteit bezig zijn met de wereld, zichzelf en anderen ontdekken en dus met van alles experimenteren. Seks hoort daar, wanneer men daar klaar voor is, ook bij. Het leeftijdsverschil tussen pubers is relatief klein. In de praktijk zal een 16-jarige in de meeste gevallen seks mogen hebben met een 15-jarige. Het is wel van belang dat partners in een relatie gelijkwaardig zijn. Zorg er dus voor dat geen van beiden iets tegen zijn/haar zin doet.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_meerderjarigheid waar je onder meer deze informatie vindt:

"De seksuele meerderjarigheid of het seksueel zelfbeschikkingsrecht heeft betrekking op de leeftijd vanaf wanneer iemand wettelijk is toegelaten om seksuele handelingen te stellen met een andere persoon. Deze leeftijd verschilt van jurisdictie tot jurisdictie, maar is doorgaans tussen de 14 tot 18 jaar. In België en Nederland bedraagt deze leeftijd 16 jaar."
Antoni
6 jaar geleden
Het enige wat nodig is is toestemming van beide ouders, als je dat hebt hoef je je nergens druk om te maken