Mag je werkgever je een boete geven en op non-actief stellen?

Een Feyenoord voetbalspeler heeft een boete gekregen van zijn baas en is voor 1 wedstrijd geschorst omdat hij een kroket at in de pauze. Kan dit zomaar? Kunnen werkgevers zomaar boetes uitdelen aan werknemers? En sinds wanneer gaat je baas erover wat je in de pauze eet? Als hij nou een sigaret rookte of een biertje dronk kan ik mij voorstellen dat zijn baas hier niet blij mee is, maar voor het eten van een kroket is volgens mij nog nooit iemand beboet. Wat zijn de rechten van de betreffende voetballer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij at die kroket niet in de pauze.
Het was op dat moment rust in de wedstrijd. Dat betekend niet dat de spelers echt pauze hebben. Ze zijn dan nog gewoon aan het werk.
Ook de spelers die op de bank zitten gedurende de wedstrijd zijn aan het werk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is wel een zeer waardevolle aanvulling en in heel veel bedrijfsregels staat dat je niet mag eten op de werkvloer of onder werktijd. Maar alleen tijdens de eetpauzes. En in dit geval ging het ook om misbruik van het feit dat iemand een bekend figuur is en een werkgever heeft die geld verdient met uitzendrechten en de bijzondere talenten van zijn werknemers.

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Dat heet een boetebeding.

Een boetebeding moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het boetebeding ten alle tijden schriftelijk zijn overeengekomen. Dat kan zowel in de arbeidsovereenkomst als in een document waarnaar de arbeidsovereenkomst verwijst, zoals een huishoudelijk reglement of de cao. Het boetebeding moet daarnaast duidelijk zijn omschreven: zowel voor welke voorschriften de boete geldt als de hoogte van die boete.

Ook de bestemming van de boete moet worden omschreven. Deze bestemmingskeuze mag niet middellijk of onmiddellijk persoonlijk voordeel voor de werkgever teweegbrengen. Een goed doel als boete-ontvanger behoort wel tot de mogelijkheden. Wanneer er daadwerkelijk nadeel voor de werkgever is, kan het boetebeding wel als gefixeerde schadevergoeding worden overeengekomen. Dan kan het geld wel aan de werkgever ten goede komen.
bamibal
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Toch grappig dat een vraag over het eten van een kroket als eerste door Bamibal wordt beantwoord. Maar dat geheel terzijde. Goed antwoord, Kan best zijn dat er dergelijke overeenkomsten met de spelers zijn gemaakt om hun fysieke gesteldheid optimaal te houden.
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Dit is een gevalletje je kunt de spelregels niet tijdens het spel veranderen. Dus vooraf aan periode dat je werkt teken je een contract met spelregels. Maar deze spelregels, bedrijfsregels andere regels mogen niet met elkaar in strijd zijn. Dus de wet geldt voor iedereen, dus je kunt de wet niet bij werking stellen. Maar in dit geval mag het wel. Want de werkgever dient altijd het minimumloon uit te betalen. De wet zegt dat je onder bepaalde voorwaarde iemand op non-actief kunt stellen. En hoe lang. Nu kennen wij de voorgeschiedenis niet. Maar in dit voorbeeld gaat het om een voorbeeld functie van iemand die zeer goed betaald wordt en dan mogen speciale en uitzonderlijke eisen gesteld worden.

Nu zal dit geen gevolgen hebben voor normale werknemers. En alleen als de pauzes door betaald zijn en duidelijk is dat de acties in de pauze invloed hebben op de prestaties buiten de pauzes dan weer wel. Dus alleen iemand die zich duidelijk en zonder twijfel misdracht tijdens de werktijden, mag ook aangesproken en aansprakelijk gesteld voor gedrag tijdens zijn (korte) pauzes.

Maar ook tijdens bedrijfsuitjes en zo, dus let op bij kerstborrels en nieuwjaarsrecepties. En maak het niet te bont. Nu zijn veel werkgevers zeer sportief, maar toch ze staan wel in hun recht.

Toegevoegd na 13 minuten:
Uit de reactie blijkt dat het feit ging om een doorbetaalde pauze en een zogenaamde standby dienst. Dus de persoon in kwestie was vrij gesteld van werk, maar wat wel en niet mocht tijdens het pauze was wel zeer duidelijk of kon vooraf na gevraagd worden. En er was ook nog sprake dat met het eten grof geld verdient is.