Een onderbewindstelling kan door de rechter worden uitgesproken als iemand zijn eigen financiële zaken niet (meer) zelf kan regelen. De persoon kan dan niet meer beslissen over (een deel of het geheel van) zijn eigen vermogen.

De persoon blijft in principe wel handelingsbekwaamen kan zelfstandig rechtshandelingen verrichten. Juridisch gezien is het dan ook in principe mogelijk om tijdens een onderbewindstelling bestuurder te zijn van een stichting en op die manier te beslissen over het vermogen van die stichting.

Echter, veel stichtingen zullen in hun statuten een clausule opnemen om te voorkomen dat iemand die onder bewind staat bestuurstaken kunnen uitvoeren. Daarnaast kan de Kamer van Koophandel de inschrijving van een persoon die onder bewind staat weigeren. Ook kan de rechter het bewind hebben verzwaard met aanvullende beperkingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de wet over curatele/bewind/mentorschap is duidelijk in strijd met het vn verdrag van mensen met een beperking art. 12 en het vn verdrag van de universele rechten van de mens, bv het recht op bezit en het gelijk zijn voor de wet. het hoogste orgaan van de verenigde naties over mensenrechten heeft de nederlandse staat een gele kaart gegeven, vanwege marteling en vrijheidsberoving. Ik kan de vn niet echt beschuldigen van schreeuwerij van (ex)psychoten! Maar, ja! het verdag over vluchtelingen wordt door nederland ook met een kilo zout genomen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat niet om een persoon met een beperking. Deze dame licht iedereen op door geld te lenen. Nu staat ze onder bewind. De stichting wordt alleen door haar gerund. Zij is zowel penningmeester als voorzitter. Wat nu? Wat kan er ondernomen worden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Marry2807 als er sprake is van oplichting kun je contact opnemen met de politie en de bewindvoerder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is al gebeurd er is afgelopen week een rechtszaak geweest waar we ineens hoorde dat ze onder bewind stond. Daarop vroeg ik me af of ze dan nog wel een stichting mag runnen. voor de goede orde de rechtszaak ging niet over de stichting dus die is ook niet ter sprake geweest. Ze heeft in een huisje gewoond, hoefde geen huur te betalen alleen gas, water en licht. Dat heeft ze niet gedaan, daar ging de rechtszaak over. Ook is het bij Stegeman op de bres geweest. Na de uitzending van Stegeman hebben zich veel mensen van de stichting gemeld. (Mensen met geld problemen) dat deze dame geld leende of even liet voorschieten, wat ze nooit meer terug krijgen. Dit blijft ze doen. Dit is haar levenswijze. Ze ziet niet dat ze fout doet. iedereen die zijn geld terug vraagt of naar de boekhouding vraagt wordt bij de stichting buitengesloten, afgesloten van FB en email en de telefoon wordt niet meer opgenomen. Er zijn veel mensen in nood dus er komen genoeg andere nieuwe mensen bij de stichting. Die vervolgens weer slachtoffer worden. De mensen hebben niets op papier, schamen zich dat ze bedonderd zijn en dat ze in armoede leven, daarom ondernemen ze niets. De politie kan alleen meldingen opnemen. En zegt dat Stegeman iets kan doen, maar dan moeten er eerst nieuwe meldingen binnenkomen, en dat doen deze mensen niet, omdat ze zich schamen.